Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Verkeersinfrastructuur | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit en er zijn dan files. Toename van verkeer betekent hier toename van files. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit op de kruising zelf. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat verkeerskundige knelpunten oplossen en Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. De raad heeft in de begroting 2021 middelen ter beschikking gesteld om verkeerskundige maatregelen te onderzoeken die de druk van dit kruispunt in de spits kunnen verminderen. Vooralsnog gaat het om onderzoek om te bezien welke maatregelen effectief zijn en wat deze kosten. De raad beslist in een later stadium of er ook middelen ter beschikking worden gesteld om deze maatregelen uit te voeren. | |||
Besluitvorming | |||
Begroting 2021 | |||
Projectfase | Initiatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Royal Haskoning DHV doet in het rapport “Slimme en schone mobiliteit in de Poort van Deventer” (2019) een achttal aanbevelingen voor maatregelen om de bereikbaarheid van de Poort van Deventer te verbeteren. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Afwijking totaalplanning? | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Het project zit nog in de fase dat er onderzoek gedaan wordt naar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen op de verkeersintensiteiten en de flexibiliteit van het verkeerssysteem. Daarna wordt er gekeken naar kosten van de maatregel en naar het draagvlak bij de bedrijven en parkmanagement. | |||
Overige informatie |