Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, herinrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Waardering openbare ruimte (schoon, heel en veilig)
Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2021 gemiddeld met een 6,7.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Doelstelling - Het verbeteren van de duurzame bereikbaarheid en doorstroming (bewuste inrichting)
Het verbeteren/optimaliseren van de (duurzame) bereikbaarheid en doorstroming.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water (gezond en duurzaam)
Het vergroten van het aantal verplaatsingen te voet, per fiets of over water.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Prestaties
Doelstelling - Vergroten van de bezoekersaantallen en verblijfsduur (beleving) Aantrekkelijke leefstad voor de creatieve stedeling
Het vergroten van de bezoekersaantallen aan en de verblijfduur in de binnenstad.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Een stad die 1250 jaar oud is, kun je, gezien die lange bestaansduur, al als duurzaam typeren. Maar voor nog eens 1250 jaar is veel inzet nodig op het gebied van duurzaamheid, klimaatbeleid en een hoognodige transitie richting schone, niet-fossiele energie. Het is een lange weg te gaan, maar in Deventer gaan we stappen zetten richting energieneutraliteit en een toekomstbestendige leefomgeving. Beheer en inrichting van de leefomgeving dragen bij aan andere doelstellingen van de gemeente, zoals het aantrekkelijk houden van de stad voor bezoekers, de sociale samenhang en gezond leven.
Deventer straalt geschiedenis en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder een verrijkende programmering, die ons helpt ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. Afgelopen jaren zijn de criminaliteitscijfers gedaald en de gevoelens van veiligheid toegenomen. Wij willen deze lijn vasthouden.
Prestaties
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Openbare ruimte woonwagens | 2.1 Verkeer en vervoer | Autonome afwijking | |
Er zijn diverse problemen geconstateerd in de openbare ruimte van woonwagenlocaties. Een inventarisatie van de noodzakelijke werkzaamheden in de openbare ruimte diverse woonwagenlocaties is gemaakt. De kosten hiervoor zijn in beeld gebracht en in totaal geraamd op €110.000 gezamenlijk voor een drietal locaties: S. van der Wielenstraat, Zweedsestraat en Keizerspad. Het uitvoeren van deze werkzaamheden in 2021 is gewenst voor de voortzetting van de overdracht van de woonwagenlocaties aan de stichting Woonwagenbeheer Deventer (in oktober 2020 opgericht door de corporaties ieder1 en Rentree). Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Beheer Japanse Duizendknoop | 5.7 Openbaar Groen | Autonome afwijking | |
Op dit moment is een bedrag van €36.500 beschikbaar voor het beheer van de Japanse Duizendknoop. Dit bedrag is eerder bepaald op basis van de mate van verspreiding van deze plant in 2018/2019. Op basis van huidige inzichten is het te beheren oppervlakte met een factor 2 toegenomen. De wijze van beheer bestaat eruit dat we maaien en afvoeren. In een aantal situaties blijkt het noodzakelijk om de plant te verwijderen. Om deze werkzaamheden conform bestaand beleid (sober maar beheerst) te kunnen blijven uitvoeren wordt voorgesteld om het bedrag voor beheer structureel te verhogen met €80.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Corona-effect parkeerinkomsten | 0.63 Parkeerbelasting en 2.2 Parkeren | Corona-effect | |
Als gevolg van Corona en de bijbehorende maatregelen komen er veel minder(betalende) bezoekers in de binnenstad en blijven de geraamde parkeerinkomsten fors achter ten opzichte van onze begroting. Met een verlies van circa €122.000 per maand in januari en februari is de verwachting dat er een tekort van €360.000 in het eerste kwartaal optreedt. Het voorstel is om dit verlies als gevolg van deze autonome ontwikkeling op te vangen binnen de algemene middelen, al dan niet aangevuld met een eventuele rijksbijdrage. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Tekort begroting HGB | 5.7 Openbaar Groen | Risico | |
In de derde kwartaalrapportage 2020 is gemeld dat de financiële situatie bij Het Groenbedrijf onder druk staat. De voorlopige prognose laat zien dat Het Groenbedrijf voor 2020 met een tekort van €422.000 afsluit. Dit is fors meer dan de begroting. Dit tekort is ten laste gebracht van de Algemene Reserve van Het Groenbedrijf die daarmee daalt van afgerond €1,5 miljoen naar €1,1 miljoen.De begroting 2021 sluit met een tekort van €167.000. In 2021 zal HGB trachten dit tekort taakstellend binnen de begroting op te lossen. Mocht dit (deels) niet lukken dan wordt een eventueel jaarrekening nadeel over 2021 ten laste van de Algemene Reserve van HGB gebracht. We melden dit als risico omdat dit ook impact kan hebben op de gemeentelijke uitgaven. Naast dit financieel proces loopt ook de toekomstverkenning buitenruimte waarin gekeken wordt op welke wijze het beheer en onderhoud van de buitenruimte op de beste wijze georganiseerd kan worden. Op dit moment is daarvoor een bureau ingehuurd en we verwachten met u na het zomerreces van 2021 uitgewerkte toekomstopties te kunnen bespreken. Voor nadere details wordt verwezen naar de raadsmededeling 2021-000726 hierover in maart 2021. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Tekort DVO Buitenruimte Circulus Berkel | 2.1 Verkeer en vervoer | Risico | |
De aanbieding die CB heeft gedaan op het DVO 2021 is niet (geheel) sluitend op het financieel kader wat het programma Leefomgeving in haar begroting beschikbaar heeft voor deze overeenkomst. Er is een tekort van circa €500.000 ten opzichte van het financieel kader wat binnen het programma Leefomgeving beschikbaar is voor deze overeenkomst. Er worden momenteel nog gesprekken gevoerd of er aanpassingen/bezuinigingen mogelijk zijn binnen de afgesproken werkzaamheden en prestaties van het DVO. Wanneer dit niet of niet geheel mogelijk is dan ontstaat er tekort dat opgevangen dient te worden. Binnen het programma Leefomgeving is geen ruimte meer om een dergelijk tekort op te vangen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Corona-maatregelen binnenstad | 2.1 Verkeer en vervoer | Corona-effect | |
Nog steeds zijn de landelijke Coronamaatregelen van kracht in Nederland en vorig jaar is besloten om hierop te anticiperen door ook in het centrum van Deventer extra fysieke aanpassingen te doen in de Openbare ruimte. Door middel van bebording, hekken, rekken, belijning en inzet van verkeersregelaars worden de langzaam verkeersstromen (met name voetgangers en fietsers) in goede banen geleid zodat er zo min mogelijk risico's ontstaan bij een bezoek aan het centrum van onze stad. De kosten die hiermee gemoeid zijn bedragen circa €28.000 per maand. Voor het eerste kwartaal komt dit overeen met €84.000. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 35.010 | 3.102 | 38.111 | -89 | 38.022 |
Baten | 15.191 | 203 | 15.394 | -360 | 15.034 |
Saldo | -19.819 | -2.899 | -22.718 | -271 | -22.988 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Beheer Japanse Duizendknoop | Lasten | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
---|---|---|---|---|---|---|
Corona-maatregelen binnenstad | Lasten | 84 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Openbare ruimte woonwagens | Lasten | 110 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -363 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | -89 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Corona-effect parkeerinkomsten | Baten | -360 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -360 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -271 | -80 | -80 | -80 | -80 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 1.323 | 0 | 1.323 | 245 | 1.568 |
Putting uit reserves | 844 | 2.927 | 3.771 | 0 | 3.771 |
Saldo | -479 | 2.927 | 2.448 | -245 | 2.203 |
Voorzieningen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv voorzieningen | 800 | 275 | 1.075 | 0 | 1.075 |
Inkomsten tgv voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -800 | -275 | -1.075 | 0 | -1.075 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 5.190 | 6.306 | 11.496 | 4.511 | 16.006 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 386 | 386 | 0 | 386 |
Saldo | -5.190 | -5.920 | -11.110 | -4.511 | -15.621 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Begroting 2021 | 35.010 | 15.191 | -19.819 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 622 | 10 | -612 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 2.454 | 167 | -2.287 | ||
Aan- en verkoop gronden Overstichtlaan | 26 | 26 | 0 | ||
Totaal programma | 38.112 | 15.394 | -22.718 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2021 | 1.323 | 844 | -479 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 680 | 680 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 2.287 | 2.287 | ||
Beleid woonwagens en standplaatsen2018 | 0 | -40 | -40 | ||
Totaal programma | 1.323 | 3.771 | 2.448 | ||
Voorzieningen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Begroting 2021 | 800 | 0 | -800 | ||
3e kwartaalrapportage 2020 | 215 | 0 | -215 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 60 | 0 | -60 | ||
Totaal programma | 1.075 | 0 | -1.075 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Begroting 2021 | 5.190 | 0 | -5.190 | |
4e kwartaalrapportage 2020 | 6.306 | 386 | -5.920 | ||
Totaal programma | 11.496 | 386 | -11.110 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Beter Benutten | 2.1 | Op koers | ||
Brinkgreverweg | 2.1 | Op koers | ||
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | Invoering van het digitaal parkeervergunningen systeem zal in 2021 plaatsvinden. | |
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discusie onstaan. | |
Fietsroutes Margijnenenk - Overstichtlaan | 2.1 | Behoeft aandacht | Door de samenloop met de bomen kost het ontwerpproces meer tijd. Uitvoering start in 2020 en loopt door in 2021. Extra onderzoek naar meer behoud van de bomen op verzoek van de raad daarom extra vertraging opgelopen. | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Behoeft aandacht | Uitvoering schuift door naar 2021. Planvorming stagneert bij het gedeelte van de gemeente Lochem. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | ||
Geluidswal A-1 - Bathmen | 2.1 | Op koers | Werkzaamheden zijn inmiddels in gang gezet. Uitvoeringstechnisch is dit project vrijwel klaar, financieel dient er nog het nodige afgerond te worden. | |
Herinrichting Keizerstraat | 2.1 | Op koers | Uitvoering loopt momenteel volgens planning. | |
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Op koers | Het VO is inmiddels voor de zomer door de raad vastgesteld, nu zijn we bezig om dit verder uit te werken naar een DO. Project loopt in ieder geval nog door in 2021. | |
MJOP 2018 Reconstructie Hanzeweg | 2.1 | Op koers | De werkzaamheden zijn inmiddels afgerond. De prestatie is geleverd en deze kan financieel afgesloten worden. | |
Project de Braam | 2.1 | Op koers | De voorbereidingen zijn in 2020 voortvarend opgepakt. Uitvoering vindt plaats in 2021. Het uitvoeringskrediet zal in 2021 worden aangevraagd. | |
Reconstructie Brinkgarage | 2.2 | Behoeft aandacht | Planologische procedure moet eerst doorlopen zijn voordat de uitvoering gestart kan worden. | |
Reconstructie Havezathelaan | 2.1 | Op koers | De voorbereidingen zijn in 2020 voortvarend opgepakt. Uitvoering vindt plaats in 2021. Het uitvoeringskrediet voor 2021 is reeds beschikbaar. | |
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | Binnen de beschikbare investeringsmiddelen is een budget 'Nader te programmeren' beschikbaar. Voorstel is om hiervan € 40.000 toe te voegen aan het krediet 'Afwatering Veentunnel'. | |
Skatepark | 2.1 | Op koers | De uitvoering is gestart in 2020 met afgraven van het areaal JDK. De aanbesteding om te komen tot realisatie van het skatepark is afgerond en in 2021 moet de skatebaan gereed komen. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Op koers | Uitvoering is gereed maar financiële afwikkeling is nog niet afgerond. Gemeente loopt nog steeds een financieel risico als gevolg van opgevoerd meerwerk door de aannemer. | |
Verlichting centrum Bathmen | 2.1 | Op koers | De laatste werkzaamheden worden dit voorjaar afgerond. | |
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Teneinde de houten bruggen op een kwalitatief hoogwaardige en duurzame manier te kunnen vervangen is een analyse gemaakt voor vervanging van houten bruggen op het gebied van duurzaamheid en ontwerp. Het resultaat van deze analyse is toepasbaar is op deze en toekomstige vervanging van houten bruggen. Deze kwaliteitsslag heeft er wel voor gezorgd dat het niet is gelukt de uitvoering van deze 7 bruggen in 2020 te realiseren. Voorzien is uitvoering in 2021. | |
Vervanging Kaartleesapparatuur | 2.2 | Op koers | Inpassing en aansluiting (technisch) op ons huidige systeem zorgen voor enig oponthoud en momenteel worden alternatieve oplossingen bekeken. | |
Walstroom voetveer | 2.2 | Op koers | Het project is afgerond. De Walstroom voor het voetveer is gerealiseerd en de elektrische veerpont is in de vaart genomen. Hiermee kan voortaan milieuvriendelijk de IJssel worden overgestoken. | |