Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Dit verbindend kader vormt een perspectief op de opgaven in het sociaal domein voor de komende jaren. Het is een inleidend kader op de beleidsstukken die u de komende periode krijgt voorgelegd. En aan de hand waarvan we met uw raad ambities delen voor de komende vier jaar in het sociale domein.
Onze ambities zijn groot, maar we realiseren ons ook dat niet alles tegelijk kan. Daarom zullen we samen met uw raad prioriteiten moeten stellen. Dit verbindend geeft naast ambities, overzicht en planning. Achtereenvolgens komen in dit verbindend kader aan de orde: de ambitie, strategische doelstellingen, de thema’s en de verbinding ertussen en de organisatie.
Zie bijlage - Verbindend kader Sociaal domein - actualisatie maart 2021.
Transformatieopgave
We gaan verder met het transformeren in het sociale domein om de passende ondersteuning aan onze inwoners en begeleiding naar werk ook op de langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Deventer mag trots zijn op hoe we sinds de decentralisaties invulling hebben gegeven aan de uitvoering van de taken in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet. We blijven investeren in preventie en onze sociale infrastructuur, zorgen ervoor dat onze toegangen hun werk goed kunnen blijven doen, onderzoeken of innovatie en andere vormen van ondersteuning en begeleiding naar werk betere resultaten bieden en monitoren zodat we waar nodig kunnen bijsturen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Doelstelling - Participeren naar vermogen
We stimuleren alle uitkeringsgerechtigden om te participeren naar vermogen.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Doelstelling - één gezin, één plan, één regisseur
Voor iedere bewoner met problemen op twee of meer terreinen (werk, inkomen, zorg en jeugd) draagt de toegang verantwoordelijkheid voor het uitgangspunt één huishouden, één plan, één regisseur.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
In Deventer maken we werk van werk. We versterken onze economische positie en werkgelegenheid. Niet alleen is er ruimte voor de vestiging van bedrijven, we zetten actief in op het aantrekken van bedrijven. Dat vraagt om voldoende, betaalbare woningen in stad en dorpen voor onze huidige inwoners en mensen die zich hier willen vestigen. Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen kunnen bijdragen aan onze positie en aantrekkelijkheid voor bedrijven. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) | 6.3 Inkomensregelingen | Corona-effect | |
Niet iedereen is tijdens de corona crisis uit de financiële problemen geholpen door eerdere steunmaatregelen en daarvoor wordt nu extra hulp geboden met de regeling TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten). De TONK is een tijdelijke tegemoetkoming in noodzakelijke kosten. Tot op heden zijn 26 aanvragen ingediend. Deventer ontvangt als eerste voorschot €437.446. Hieruit wordt ook 1 fte voor de uitvoering gefinancierd om de aanvragen af te handelen. De TONK geldt van 1-1-2021 tot en met 30-6-2021. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Projecten minimabeleid | 6.3 Inkomensregelingen | Corona-effect | |
Door de coronacrisis worden vele gezinnen geraakt waardoor ook meer kinderen in armoede moeten leven. Het nieuwe beleidsplan, waaronder ook de middelen voor kinderarmoede, wordt dit jaar herijkt, de evaluatie is in afrondende fase. De beschikbare gelden vanuit de decembercirculaire worden ingezet om de projecten vanuit Kansen voor Kinderen ook in 2021 voort te zetten, waar vanwege de herijking van het nieuwe beleid nu geen financiële middelen voor zijn, maar wel noodzaak. Vooruitlopend op mogelijke heroverwegingen, kunnen deze projecten (zoals IMC Basis) dan in 2021 wel doorgang vinden. Voorgesteld wordt om €106.661 uit het 3e corona compensatiepakket aan te wenden. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Uitvoering Tozo | 6.3 Inkomensregelingen | Corona-effect | |
Voor de afhandeling van de Tozo is extra formatie beschikbaar gesteld. Dit wordt voorlopig gedekt uit de uitvoeringskosten Tozo 3 en Tozo 4.Verstrekte TOZO 01-01-2021 tot en met 31-03-2021 €1.942.435 en de verstrekte TOZO kredieten 01-01-2021 tot en met 31-03-2021 €181.391. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Frictie invoering inzet op maat | 6.5 Arbeidsparticipatie | Overige afwijking | |
Het aanvraagproces is bij de invoering van inzet op maat gewijzigd. Dit betekent dat er een overschrijding is van 2 Fte, vanwege een taakverschuiving van KonnecteD naar Inkomensondersteuning, voor het jaar 2021. Vanaf 2022 wordt het kader voor KonnecteD met €140.000 verlaagd. Dekking voor 2021 vindt plaats conform collegebesluit door impulsgelden re-integratie 2020. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Onderzoeken Beschermingsbewind | 6.3 Inkomensregelingen | Overige afwijking | |
BAD bewindvoering is niet benoembaar tot 1-7-2021 en geschorst in een 20-tal dossier. Verschillende verbeteracties zijn opgestart, maar brengen ook extra kosten met zich mee. In opdracht van de raad wordt een onderzoek uitgevoerd. De geschatte kosten bedragen €30.000. De gemeente wordt door een advocaat bijgestaan in de verdere communicatie en verantwoording met de kantonrechter. De totale kosten zijn €40.000 en onvoorzien. Voorstel is om de kosten te dekken uit het budget onvoorzien in de begroting. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Toeslagenaffaire | 6.3 Inkomensregelingen | Overige afwijking | |
Voor de afhandeling van de toeslagenaffaire heeft de gemeente Deventer €64.363 ontvangen. Op dit moment zijn 166 inwoners van Deventer vermoedelijk slachtoffer in de toeslagenaffaire. De mensen worden allemaal benaderd en waar gewenst ondersteund. Er is 1 fte vrij gemaakt om het proces in goede banen te leiden. De gemeente Deventer ontvangt naar verwachting per casus diverse vergoedingen. De specialistische hulp wordt op basis van daadwerkelijke kosten. In de tweede kwartaalrapportage is naar verwachting meer duidelijk. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Invoering inzet op maat | 6.5 Arbeidsparticipatie | Corona-effect | |
Dienstverlening conform inzet op maat. Door de implementatie van inzet op maat is de dienstverlening fors gewijzigd. Om te zorgen dat een ieder de passende dienstverlening ontvangt is gekozen om versneld iedereen te spreken zodat een ieder passend is ingedeeld. Er is tijdelijk extra fte nodig voor het voeren van klantgesprekken (‘ambitiegesprekken light’) met het Zittend bestand. Hier was in het beleidskader Inzet op maat 3 jaar voor uitgetrokken, maar met tijdelijke extra inzet kan dit binnen een jaar afgerond worden. Wat onder meer als voordeel heeft dat er niet parallel twee winkels opengehouden hoeven te worden (wat ook geld kost). De extra inzet betreft 0,5 fte voor IO en 0,5 fte voor KonnecteD. Dekking decembercirculaire 2020 jaarschijf 2020. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Impuls re-integratiegelden | 6.5 Arbeidsparticipatie | Corona-effect | |
Als onderdeel van het steun- en herstelpakket stelt het kabinet in 2020 en 2021 extra middelen voor de re-integratie van bijstandsgerechtigden (ruim €1,2 miljoen). Gemeenten ontvangen deze extra middelen zodat zij de reguliere dienstverlening op peil kunnen houden nu de instroom in de bijstand toeneemt. Daarnaast ontvangen gemeenten in 2021 een tijdelijk impuls voor re-integratie die gemeenten in staat stelt om de dienstverlening aan mensen die nu als gevolg van de crisis de bijstand instromen te intensiveren. Persoonlijk contact is belangrijk om hen vanuit een uitkeringssituatie naar werk te begeleiden.Op dit moment ervaren wij vijf knelpunten/risico's als gevolg van de corona-crisis waar wij dankzij dit budget direct actie op kunnen inzetten:
Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 75.844 | 2.472 | 78.316 | 1.949 | 80.265 |
Baten | 42.586 | 2.263 | 44.849 | 56 | 44.905 |
Saldo | -33.258 | -209 | -33.467 | -1.893 | -35.360 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Frictie invoering inzet op maat | Lasten | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Impuls re-integratiegelden | Lasten | 1.070 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Invoering inzet op maat | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoeken Beschermingsbewind | Lasten | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Projecten minimabeleid | Lasten | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -8 | -36 | -36 | -36 | -36 |
Toeslagenaffaire | Lasten | 64 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TONK (tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten) | Lasten | 437 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 1.949 | -36 | -36 | -36 | -36 | |
Technische wijziging | Baten | -8 | -36 | -36 | -36 | -36 |
Toeslagenaffaire | Baten | 64 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 56 | -36 | -36 | -36 | -36 | |
Saldo | -1.893 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 203 | 270 | 473 | 0 | 473 |
Saldo | 203 | 270 | 473 | 0 | 473 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2021 | 75.844 | 42.586 | -33.258 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 2.202 | 2.263 | 61 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 270 | 0 | -270 | ||
Totaal programma | 78.316 | 44.849 | -33.467 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Begroting 2021 | 0 | 203 | 203 | |
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 270 | 270 | ||
Totaal programma | 0 | 473 | 473 |