Bedrijventerrein A1
Projectnaam | Bedrijvenpark A1 | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 april 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van een nieuw bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark. Het totale projectgebied is circa 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. A1 Bedrijvenpark is voor Deventer een belangrijke ontwikkelingslocatie voor bedrijven. Deventer heeft lang geen uitbreidingsmogelijkheden gehad, waardoor grote nieuwvestigers en lokale bedrijven die wilden doorgroeien nergens terecht konden. A1 Bedrijvenpark is door haar aard en ligging zeer geschikt voor logistiek, duurzame maakindustrie en voor lokale bedrijven die willen doorgroeien. Oorspronkelijk betrof het terrein grondgebied van de gemeente Gorssel en provincie Gelderland. In een convenant (1999/2004) zijn diverse afspraken en beperkingen opgenomen voor A1 Bedrijvenpark. Dit gaat op voor milieucategorieën, bouwhoogtes, afstand tot de bebouwing en afspraken over grondwallen en bufferzones. Door het zorgvuldig inpassen van de belangen van flora en fauna wordt een kwalitatief goed plan verkregen waarin ecologische zones een belangrijke plek hebben gekregen en waarin bescherming van soorten, natuur-inclusief bouwen en een fijne werkomgeving vanzelfsprekendheden zijn. In mei 2013 is het bestemmingsplan A1 Bedrijvenpark, 1e partiële herziening onherroepelijk geworden. Het exploitatieplan was al onherroepelijk. Hiermee was de weg vrijgemaakt om met de realisatie te starten. Per december 2014 is de onderdoorgang onder het spoor gereed en is de deur naar het bedrijvenpark echt open. Het oostelijke deel is bouwrijp gemaakt (wegen, terrein op hoogte brengen, NUTS, riool, etc.) en vanaf 2015 zijn de eerste bedrijven er zich gaan vestigen. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo is de maximale milieucategorie 3.2, wat betekent dat bedrijven uitgedaagd worden om te innoveren om zich te kunnen vestigen op A1 Bedrijvenpark. Vanaf de start is gekozen om het A1 Bedrijvenpark aardgasloos te maken. Dit vergt vernieuwende manieren van bouwen en het inrichten van bedrijfsprocessen. ZoOok zijn er de twee windmolens direct aangesloten op het terrein en wordt er wordt een LNG tankstation gerealiseerd. Daarnaast en zijn er op dit moment initiatiefnemers die onderzoek doen naar de haalbaarheid van waterstof als brandstof voor mobiliteit en naar opslag van energie in batterijsystemen. Doelstelling is om een toekomstvast bedrijvenpark te realiseren dat over 20 jaar nog steeds aantrekkelijk en concurrerend is om bedrijven te kunnen binden. De groene setting geeft ook invulling aan het duurzame karakter. Binnen het Exploitatieplan zijn op dit moment een 4-tal eigenaren aanwezig. De gemeente Deventer heeft (d.d. juli 2020), na de aankoop van de gronden Derks, ca. 50% van het nog uit te geven gebied in eigendom. Het raadsbesluit over de ontwikkelstrategie West in april 2020 heeft ertoe geleid dat niet alleen zelfrealisatie door de eigenaren mogelijk is, maar dat onder bepaalde voorwaarden ook de gemeente actief kan ontwikkelen. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); Gevraagde besluitvorming 2020/2021: - Vaststelling profilering A1 Bedrijvenpark ‘West’; | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De verkoop van de gemeentelijke gronden in ‘Oost’ is in volle gang en er resteren niet veel kavels meer. De gemeente Deventer heeft tot en met 2020 ruim 30,8 ha. geleverd bij de notaris. In totaal is in 2020 circa 14,2 ha. geleverd. In 2021 en 2022 is rekening gehouden met een te verwachten verkoop van 4 resp. 2 ha. vanwege de transitie naar het westelijke gedeelte met alle voorbereidende onderzoeken en werkzaamheden in het kader van bouwrijp maken. Verkoop op ‘West’ is op dit moment nog niet mogelijk. Verkoop kavels In het oostelijk deel is nog circa 2,7 ha. te koop van de in totaal uitgeefbare 35,5 ha.. Per 1 januari 2021 is voor 1 ha. een koopovereenkomst gesloten en op 2,4 ha. ligt een betaalde reservering. Daarnaast is er veel interesse voor het westelijke deel. Deze kavelzoekers (tussen 2 en 20 ha.) dienen nu nog teleurgesteld te worden omdat er geen ruimte meer is in oost en voor west nog veel voorbereidingen gedaan moeten worden voordat tot uitgifte overgegaan kan worden. De uitgifte kan starten de uitgiftestrategie voor het westelijke gedeelte is vastgesteld. Deze is in voorbereiding en vaststelling is gepland in het voorjaar van 2021. Het geactualiseerde bestemmingsplan (BP) en exploitatieplan (EP) zijn op 23 september 2020 door de raad vastgesteld. Hiermee zijn de inbedding van de verbrede snelweg A1 en een aantal duurzame ambities georganiseerd. Er is een aannemer geselecteerd voor het bouw- en woonrijpmaken van het westelijke gedeelte. Deze werkzaamheden zijn, op de gemeentelijke gronden, reeds gestart. Ondertussen wordt er gewerkt aan het realiseren van de 1-loket functie zoals geadviseerd is in het rekenkameronderzoek. Met de andere eigenaren is de gemeente hierover uitgebreid in gesprek. Wanneer hier meer duidelijkheid over is zal de raad geïnformeerd worden, dan wel voorgelegd worden. In het geval dat er afspraken gemaakt kunnen worden met de andere eigenaren, zal ook op deze gronden het bouwrijpmaken gestart worden ten behoeve van uitgifte. De samenwerking met Truckpoint Nederland is afgebroken. Samen met partijen uit Deventer, maar ook daarbuiten, wordt gezocht naar verbetering en een nieuwe opzet van de exploitatie van A1 Truckparking Deventer. Er wordt een marktvraag voorbereid om zo tot een nieuwe exploitant te komen voor het terrein. Met de andere eigenaren is overeenstemming bereikt over het uitvoeren van archeologisch onderzoek in het westelijke deel van A1 Bedrijvenpark. Dit zal naar verwachting circa 20 weken duren. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | ||
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €29,4 miljoen is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. Bij de actualisatie halverwege 2020 was het tekort €30,2 miljoen. De bijstelling met €0,8 miljoen naar €30,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door aan de ene kant de rentetoerekening aan de verliesvoorziening (+€0,6 mln.) en aan de andere kant voordelen door een snellere uitgifte dan geprognosticeerd (- €0,8 mln.) en door de verkoop van grote kavels (meer uitgeefbare vierkante meters en minder kosten voor subinfrastructuur, -€0,6 mln.). De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Voor 2021 is een nieuwe begroting opgemaakt. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Uitgangspunt is de GREX bij de jaarrekening 2020. Saldo contante waarde is €29,4 miljoen negatief. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Er zijn naast de verliesvoorziening 2 risico’s opgenomen in het risicodossier welke niet opgevangen kunnen worden in de grondexploitatie: 1. Meer inefficiënte kaveluitgifte dan rekening mee is gehouden (meer restkavels): 25% van €1,0 miljoen, netto € 0,25 miljoen. 2. Meer vertraging op de uitgifte van kavels door verdeeld eigendom. Grondeigenaren gaan niet snel over op realisatie waardoor de gemeente mogelijk toch moet onteigenen. Vertraging 2 jaar. 50% kans op €0,7 miljoen schade, netto €0,35 miljoen. Het totaal netto risico is dan: €0,6 miljoen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Op koers voor de komende jaren. In de GREX is een planning voor de ontwikkelende partijen aangenomen. Dit houdt in dat van alle grondeigenaren de benodigde activiteiten worden verwacht die tot nieuwvestiging van bedrijven gaan leiden. Planning op hoofdlijnen:
| |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
Voor 2021 liggen de werkzaamheden vooralsnog op planning. Of alle geplande voorbereidende werkzaamheden in 2021 ook kunnen plaatsvinden is nog onzeker. Dit hangt af van de medewerking van andere eigenaren. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Een belangrijke gesprekspartner bij de ontwikkeling is de dorpsraad Epse. Vanuit het verleden zijn er afspraken gemaakt over de ontwikkeling van het A1 Bedrijvenpark Deventer in relatie tot het beperken ven de overlast voor het dorp Epse en bewoners die er vlak bij wonen. De afspraken uit 1999 en 2005 zijn omgezet in een bestemmingsplan en inrichtingsplan (2009/2012). In de praktijk blijft het belangrijk om de inzichten over de plannen en verschijningsvormen buiten met elkaar te bespreken. De dorpsraad, de gemeente Lochem en de gemeente Deventer spreken hier met regelmaat over. Daar waar mogelijk investeert Deventer extra in afschermend groen of tracht bedrijven te bewegen extra maatregelen (t.o.v. vigerende wetgeving) te nemen om overlast in de vorm van zicht of geluid verder te beperken. Dit lukt regelmatig, maar ook soms niet. | |||
Overige informatie | |||
Geen bijzonderheden. |
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 12 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (vmbo) en de sporthal Keizerslanden zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatiestudie, die is uitgevoerd door de gemeente Deventer, is besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid (zie figuur 1). Voor de school gaat het om het realiseren van onderwijsruimte voor vmbo leerlingen die ook praktijkonderwijs volgen. Voor de sporthal gaat het om het vervangen van de sporthal Keizerslanden. In 2017 zijn er moties (2017-1481) door de raad aangenomen die het uitgangspunt vormen voor de duurzaamheidsambities voor beide gebouwen. De raad wil dat bij de investering voor een nieuw duurzaam schoolgebouw en sporthal als uitgangspunt tenminste BREEAM ambitie excellent wordt gehanteerd. De moties moeten echter niet leiden tot een langere doorlooptijd en/of hogere projectkosten. De raad wordt in Q2 hierover geinformeerd via een raadsmemo. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. Het clubgebouw kan mogelijk worden ingepast in de planvorming. Hierover worden momenteel gespreken gevoerd met DSVeO. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier/Roelantflatlocatie. Afhankelijk hoe de locatie de Marke Zuid zich gaat ontwikkelen kan hiermee aansluiting gezocht worden. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
Waar nog besluit over genomen moet worden:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Het project bevindt zich in de verkenningsfase (definitie). Voor zowel de sporthal als de school liggen er businesscases voor waarin de partijen zich kunnen vinden. Wel zullen er nog een aantal afspraken tussen de partijen gemaakt moeten worden voordat deze ter besluitvorming aangeboden kunnen worden aan het college van B&W. Voor het benodigde aantal m² BVO (bruto vloeroppervlak) voor de school heeft het Etty Hillesum Lyceum in januari 2020 het strategisch huisvestingsplan (SHP) afgerond. Het college heeft in mei 2020 besloten dat op de Marke Zuid een school gebouwd mag worden met een omvang van 10.200m2 BVO, hiermee wordt aangesloten bij het SHP. Voor zowel de gemeente als Etty Hillesum levert dit voordelen op. De financiële dekking voor de extra m² wordt gevonden in de ontwikkeling naar woningbouw van de schoollocaties die door deze ontwikkeling vrijkomen. Wat betreft de omvang van de nieuwe sporthal is het uitgangspunt voor het PvE 1 op 1 vervanging van de huidige sporthal Keizerslanden (met daarbij in achtneming de huidige normen). De werksessie die begin 2020 heeft plaatsgevonden heeft in Q3 2020 een vervolg gekregen, waarin de direct betrokken partijen nieuwe stedenbouwkundige modellen met elkaar hebben vergeleken. In Q4 en Q1 is de modellenstudie vervolgd om tot een voorkeursmodel te komen dat ruimtelijk en financieel haalbaar is. Om tot volledig afgeronde businesscases te komen zijn er een aantal zaken dat nog verder uitgewerkt moet worden, waaronder: | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
De businesscases voor de school en de sporthal zijn opgesteld volgens de meest recente vastgestelde ruimtelijke kaders (10.200m² BVO voor de school en een één op één vervanging van sporthal Keizerslanden, nota 2020-000641). Daarnaast bestaat het risico dat op basis van nieuwe richtlijnen in de sporthal grotere sportvloeren moeten komen, waardoor een grotere hal noodzakelijk is. Het blijkt dat er op verschillende plekken in het land nog met verouderde maatvoering van sportaccommodaties en -vloeren wordt gewerkt. Het NOC-NSF werkt aan een nieuw technisch overzicht met alle actuele voorschriften voor toekomstige sportvloerafmetingen. Om de dekking voor de 1.200m² BVO extra voor de school te kunnen financieren wordt de grond van de Marke Zuid, de Marke Noord en de locatie Boerhaave herontwikkeld tot woningbouw. Voor de dekking van de extra benodigde 1.200 m² bvo is er op gerekend dat de opbrengsten van deze locatie ter hoogte van €1 miljoen door Stichting Carmelcollege worden ingebracht. Stichting Carmelcollege geeft aan op dit moment nog niet te kunnen garanderen dat deze locatie daadwerkelijk €1 miljoen gaat opbrengen, dit is afhankelijk van het programma wat op de grond ontwikkeld mag worden. Een ontwikkel en realisatieovereenkomst tussen de gemeente en stichting Carmelcollege moet meer zekerheid gaan bieden voor het sluiten van dit deel van de begroting. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
In onderstaande tabel worden de beschikbare budgetten die beschikbaar zijn gesteld in 2019 getoond en de benodigde budgetten uit de geactualiseerde businesscases uit 2021: In de nota 2020-000641 is een schatting genoemd voor het bedrag dat nodig is voor het realiseren van extra 1.200m² BVO voor de school t.b.v het vrijspelen van de Mark Noord: €3,4 miljoen. Dekking hiervoor kan gevonden worden in het herontwikkelen van de schoollocaties die door de ontwikkeling van het nieuwe schoolgebouw vrijkomen (De Marke Noord, de Boerhaave en een deel op de Marke Zuid). Het risico bestaat dat als gevolg van planologische en economische ontwikkelingen de opbrengsten lager uitvallen dan verwacht. Deze bedragen (inclusief een indexering einde werk) zijn als autonome ontwikkeling opgenomen in de kaderbrief van 2020 met de voetnoot dat de bedragen kunnen wijzigen naar aanleiding van de nog te actualiseren businesscases. Met de budgetten uit de businesscases van 2021 voldoet de gemeente aan de VNG norm. De gebouwen kunnen met deze budgetten voldoen aan bouwbesluit incl de BENG norm. De autonome budget verhoging van € 92K is op basis van de VNG-normen voor schuilhuisvesting. Deze verhoging wordt verwerkt in de kaderbrief. De verhoging van het budget voor de sporthal wordt past binnen de beschikbare stelpost zoals toegelicht in de kaderbrief. Voor het inpassen van de Deventer Scheidsrechtersvereniging is een maatwerk oplossing nodig waaraan momenteel gewerkt wordt. Het budget voor de sporthal is nog exclusief de kosten voor de benodigde werkzaamheden aan het gebouw en omgeving van de scheidsrechtersvereniging. Deze kosten worden geraamd met een bandbreedte tussen de €125.000 en €225.000. Dit past binnen de bschikbare stelpost zoals toegelicht in de kaderbrief. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
nvt. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Ten opzichte van het vastgestelde krediet in 2017 (€10,5 miljoen voor de school en €4,5 miljoen incl. BTW voor de sporthal) is er een afwijking in het totaal investeringsniveau. College heeft besloten dat de ontwikkelingen op de Marke Zuid voor de 9.000m² BVO school en de één-op-één vervanging van de sporthal als autonome ontwikkelingen kunnen worden aangemerkt. De overige 1.200m² BVO school wordt aangemerkt als nieuw beleid. Het budget dat hiervoor nodig is, is geraamd op € 3,4 mln. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Nvt, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Kansen: Risico’s : Voor dit project is er een risicoanalyse gemaakt volgens de gemeentelijke methodiek. Er zijn verschillende risico’s die kunnen zorgen voor vertraging en / of kostenverhogend werken. Met name de bestemmingsplanwijziging, uitkomst van de aanbesteding of vertraging zijn belangrijke risico’s. Het niet op te vangen deel blijft nog binnen de 50K grens en heeft daarom geen gevolgen voor het weerstandvermogen. In het tweede kwartaal wordt de risicotabel herijkt. Daarnaast is er een mogelijkheid dat de maatvoering van de sporthal wordt aangepast, vanwege wijzigende normen, zoals beschreven bij 3.1. Dit zorgt voor extra lasten die waarschijnlijk kunnen worden opgevangen binnen de beschikbare stelpost kapitaallasten. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De planning is ten opzichte van de vorige kwartaal rapportage enigszins veranderd. Echter verwachten we nog steeds dat de school voor het schooljaar 24/25 in gebruik genomen kan worden en dat de sporthal in 2023 opgeleverd kan worden. Het opleveren van de sporthal in 2023 is van belang om gebruik te kunnen maken van de SPUK-regeling. In de begroting is er rekening mee gehouden dat we gebruik maken van de SPUK-regeling. School: Sporthal: | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Hier zien we geen afwijkingen, omdat de bedragen worden opgenomen in de begroting van 2024. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (bouwheer school), Sportbedrijf, diverse sportverenigingen en de DSVeO. Stichting Carmelcollege en Etty Hillesum Lyceum zijn actief betrokken bij de realisatie van het schoolgebouw, de school is immers Bouwheer voor de school. Het Etty Hillesum Lyceum draagt zelf zorg over het informeren en/of betrekken van hun medewerkers, de leerlingen en de ouders in het proces. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. Het sportaccommodatiebeleid moet straks uitwijzen welke sportverenigingen gebruik gaan maken van de nieuwe sporthal. Deze sportverenigingen worden geinformeerd over de verdere ontwikkelingen. Met DSVeO is op regelmatige basis overleg over de voortgang en ontwikkelingen. De omwonenden zijn nog niet betrokken in het proces. Voor communicatie naar buiten toe is er een communicatiekalender opgesteld. Met EHL, Sportbedrijf en de DSVeO is er een werkgroep opgericht om de communicatie in goede banen te laten leiden. Communicatie naar buiten toe start na besluitvorming van het college van B&W. | |||
Overige informatie |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Grijsen | |||
Rapportagedatum | 1 februari 2021 | |||
Basisinformatie Project | ||||
Op 1 januari 2022 moet de gemeente Deventer klaar zijn om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning) en dat de werkprocessen en systemen hiertoe zijn voorbereid. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf 1 januari 2022. Maar dan zijn we er nog niet. Nadat de wet is ingegaan zullen we nog verder moeten door ontwikkelen. De wet en bijbehorende instrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande wetten en regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de jaren 2022 en verder werken aan de invulling van eigen regels waar wij dat willen. De implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
Te nemen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het nieuwe Plan van Aanpak is vastgesteld. Per 1 januari 2019 is een nieuwe fase gestart, te weten de transitiefase. We werken op basis van 7 pijlers, te weten digitalisering, omgevingsvisie, omgevingsplan, processen, anders werken, participatie en monitoring. De ingangsdatum van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2022. Door de nieuwe ingangsdatum zal inhoudelijk het werk niet veranderen. We verwachten ook geen frictiekosten, wel kunnen door de langere termijnen de kosten iets toenemen. Per pijler zal de stand van zaken verder worden toegelicht. Wegwijzer kerninstrumenten Omgevingsvisie De casussen hebben veel inzichten opgeleverd, die we nu vertalen in een werkwijze. Hierin zijn eigenaarschap, integrale afweging op beleidsniveau en het beheer van de omgevingsvisie, zaken die in de organisatie belegd moeten worden. Tenslotte is er een start gemaakt met het meetbaar maken van de ambities uit de omgevingsvisie, deze worden vervolgens gerelateerd aan de ambities, doelstellingen en indicatoren in de programmabegroting. Bestuurlijke communicatie Personeel en organisatie Omgevingsplan Het projectteam heeft een aantal bouwstenen opgeleverd voor de Nota van uitgangspunten voor het omgevingsplan. Deze Nota van uitgangspunten zal richting geven bij de verdere ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. De Nota van Uitgangspunten zal worden voorgelegd aan de Raad. Participatie Communicatie Digitalisering Eén belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. De aanpassingen in de huidige software wordt daarom in gezamenlijkheid opgepakt. De koppelingen zijn gerealiseerd tussen de VTH-applicatie en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) in de testomgeving. De realisatie van de koppeling in de productie-omgeving zal op een later moment plaatsvinden. Ook moet in de toekomst aangesloten worden op de zgn. samenwerkingsfunctionaliteit in het DSO. Deze functionaliteit is nog niet gereed, maar er zullen stappen gezet worden om aan te kunnen sluiten zodra dit mogelijk is. Dit zal eveneens gebeuren in Omgevingsdienst-verband. Eind 2020 hebben we verder geoefend in de digitale testomgeving binnen het DSO. Hieraan is gewerkt via de landelijke try-out regio IJsselland en workshops. | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Zie de tabellen "Kostenraming en dekking" en "Afwijkingen" hierna. | ||||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er zijn op dit moment geen afwijkingen van de begrote exploitatiekosten. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||||
Activiteit | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | 190.000 | ||
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 145.000 | 67.500 | 42.500 | 42.500 | ||
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 120.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||
Subtotaal informatiearchitectuur | 455.000 | 357.500 | 332.500 | 332.500 | ||
Instrumenten | ||||||
Omgevingsvisie | 97.400 | 52.800 | 19.200 | 0 | ||
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | 171.500 | 171.500 | 87.500 | ||
Subtotaal instrumenten | 268.900 | 224.300 | 190.700 | 87.500 | ||
Werkprocessen | 90.800 | 75.800 | 71.800 | 64.800 | ||
Anders werken en organiseren | 119.800 | 57.400 | 57.400 | 57.400 | ||
Communicatie en participatie | 69.800 | 47.400 | 47.400 | 47.400 | ||
Organisatie | 215.400 | 134.200 | 86.600 | 72.600 | ||
Subtotaal raming | 1.184.700 | 896.600 | 786.400 | 662.200 | ||
Subtotaal reeds gedekt | 1.184.700 | 546.600 | 486.400 | 462.200 | ||
Subtotaal aanvullend benodigd | 0 | -350.000 | -300.000 | -200.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2021 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 245.000 | Inclusief 100.000 Budgetoverheveling |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 153.414 | Inclusief 33.414 Budgetoverheveling |
Subtotaal informatiearchitectuur | 588.414 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 97.400 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 171.500 | |
Subtotaal instrumenten | 268.900 | |
Werkprocessen | 190.800 | Inclusief 100.000 budgetoverheveling |
Anders werken en organiseren | 119.800 | |
Communicatie en participatie | 69.800 | |
Organisatie | 215.400 | |
Subtotaal raming | 1.453.114 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 500.000 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 509.700 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 233.414 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog stellen we voor de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) op te vangen binnen het projectbudget zelf door als ze zich voordoen andere keuzes te maken. In mei 2021 heeft de minister besloten om de Omgevingswet met een jaar uit te stellen. De koepels waaronder de VNG zijn op dit moment in gesprek met de minister over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit moet in q3 2020 duidelijk worden. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. Het derde risico is het feitelijk structurele effect van de Omgevingswet. Momenteel onderzoekt het ministerie samen met de koepels wat deze financiële effecten zullen zijn. Het structurele effect zal gaan spelen vanaf 2022. Voor de huidige begroting heeft dit dus geen effect. Zie de tabel “Risico” hierna. Nieuw risico (nr 5) | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Voor de Omgevingswet wordt gewerkt aan participatiebeleid waaraan initiatiefnemers moeten voldoen, indien zij een initiatief hebben. Ook neemt de gemeenteraad vóór invoering van de nieuwe wet een besluit over verplichte participatie en adviesrecht. In het najaar 2020 zijn we hierover in gesprek geweest met college en raad. Er is een nieuwe planning gemaakt voor activiteiten rondom de Omgevingswet, ook voor college en raadsleden. De algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties wordt in 2021 opgestart. Landelijk is hiervoor een toolkit ontwikkeld, waarvan we ook in Deventer gebruik kunnen maken. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
1. Uitloop planning | 25% van €400.000 | €100.000 | Vaststellen PvA en goede beheersing | €0 |
2. Invoering wetgeving vertraagt | 10% van €500.000 | €50.000 | Goed aansluiten op landelijke ontwikkelingen | €25.000 |
3. Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | €1.000.000 | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. | €500.000 | |
4. Onvoldoende capaciteit in de organisatie en grote werkdruk, waardoor duurdere inhuur nodig is | €500.000 | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. | €175.000 | |
5. Kwaliteit DSO onvoldoende, waardoor er gewerkt moet gaan worden met systemen die tijdelijk naast elkaar functioneren. De dienstverlening voor inwoners en bedrijven zal hierdoor dalen. | - | Als Deventer kunnen we alleen proberen de gevolgen te beperken door het opzetten van een goede communicatie. We hebben geen invloed op de voortgang van het DSO project. | - |
Poort van Deventer
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
De poort van Deventer bestaat uit 4 projecten (S/Park, stadsentree en gasfabriekterrein) en de projectoverstijgende verkeersinfrastructuur. De vier projecten worden hieronder afzonderlijk beschreven. |
---|
Gasfabriekterrein
Gasfabriekterrein
Projectnaam | Poort van Deventer - Gasfabriekterrein | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Herstructurering van dit voormalige Essentterrein als onderdeel van de Poort van Deventer (samen met de Stadsentree en het S/Park). Daarbij is ingezet op de “Campus Gasfabriek”, waarbij het terrein een bijdrage levert aan een ruimtelijk/economische impuls voor Deventer. Een strategische ontwikkeling, die goed is voor de stad en bijdraagt aan diverse doelen. Het te bereiken financiële projectresultaat moet op zijn minst neutraal en het liefst positief zijn. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Het onderzoek in opdracht van 1618Vastgoed (Gasfabriek) en OMA (Hartenaasje) door de Stec-groep, om vanuit economisch perspectief de potentie van het gebied Poort van Deventer Noord (Gasfabriek, Gashavenstraat, Gashaven, Hartenaasje en driehoek Finsestraat) aan te geven, is eind januari 2021 in concept besproken. Opmerkingen worden nu verwerkt tot een definitieve rapportage door de Stec-groep. Dit onderzoek moet als basis dienen voor een op te zetten ontwikkelingsperspectief voor dit gebied. Op het terrein staan nog drie bestaande gebouwen, de twee voormalige bedrijfswoningen (waaronder Villa Kakelbont, Zutphenseweg 8) en een portiersloge. De portiersloge is onderdeel van de verkoop van het voorterrein (maart 2021). Voor het sterk vervallen Villa Kakelbont is de verkoop on hold gezet i.v.m. eventuele reservering van de kavel voor een ontsluitingsweg achter S/park langs. De gesprekken met een potentiele koper zijn voorlopig gestopt. De andere bedrijfswoning wordt nog verhuurd en komt op termijn beschikbaar. Voor de kavels op het achter-terrein hebben zich 4 potentiële kopers gemeld. Eén van de potentiele kopers heeft een plan al verder uitgewerkt en heeft binnenkort het voorlopig ontwerp klaar. Met deze koper wordt nu ook een contractoverleg opgestart. Een tweede potentiele koper heeft een bidbook met een omschrijving van de plannen gemaakt, en daar wordt binnenkort ambtelijk over gesproken. Op het terrein zijn naast ontsluitingswegen en parkeerplaatsen nog een aantal uit te geven gronden, die deels tijdelijk in gebruik zijn gegeven. Er is een stedenbouwkundige uitwerking in voorbereiding om de exacte uitgeefbare gronden te definiëren. Deze uitwerking dient als basis voor de aanleg van de infrastructuur en de beeldkwaliteit van de bebouwing op het terrein. Met tijdelijke gebruikers worden gebruiksovereenkomsten gesloten. De realisatie van een zonnepark met de zonnepanelen op het gebouw is uitgevoerd. Het plan om zonnepanelen op carports boven de parkeerplaats te realiseren is afgeblazen door de Gasfabriek. De huidige verouderde parkeerplaats wordt vanaf het tweede kwartaal 2021 verplaatst naar het achterterrein. Tevens zullen enkele ontsluitingswegen worden aangepast. Het benodigde waterhuishoudkundige plan is nagenoeg klaar (maart 2021). | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Inhoudelijk vormt de structuurvisie Stadsaszone en de Omgevingsvisie de koers voor die ontwikkeling. Inmiddels is de opstartfase met succes afgerond en komt de herstructurering van het terrein in de fase van een zorgvuldige, toekomstbestendige uitbreiding van de “Campus Gasfabriek”. Voor de Poort van Deventer Noord wordt een inventariserend onderzoek en een ontwikkelingsperspectief opgesteld vanuit eigenaren in het gebied in samenspraak met de gemeente. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Het Gasfabriekterrein is een verlieslatende grondexploitatie. Het tekort van €0,18 miljoen (per 1-7-2020) is afgedekt met een verliesvoorziening in de gemeentelijke balans. De grondexploitatie kent een actuele boekwaarde van €0,5 miljoen per 1-10-2020. De nog te maken kosten zijn €1,4 miljoen en de nog te realiseren opbrengsten zijn nog €1,8 miljoen. Omdat de kavel Vila Kakelbont (Fittershuisje) gereserveerd wordt voor een ontsluitingsweg wordt gevraagd een beroep te doen op een risicoreservering voor de te derven grondopbrengsten. De grondoverdracht en ontvangst grondopbrengst van het voorterrein wordt nu in 2021 voorzien, op het moment van vergunningverlening. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de jaarschijf van de begroting te melden. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Uitgangspunt is de GREX per 1-1-2020 die is opgesteld in het kader van de jaarrekening. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Er zijn geen risico's die ten laste van het gemeentelijk weerstandvermogen komen. Zoals aangegeven is er een risico voor mogelijk gederfde grondopbrengst vanwege reservering kavel Fittershuisje voor mogelijke ontsluitingsweg achter S/park langs. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De GREX loopt tot 2022. In 2021 zal een herijking van het stedenbouwkundig beeld en het ontwikkelperspectief voor het gebied worden opgesteld. In de grondexploitatie wordt uitgegaan van verkoop van de kavel aan de voorzijde, een kavel naast het ketelhuis en de portiersloge. De koopovereenkomst voor de kavel aan de voorzijde en de portiersloge (renovatieplicht) wordt in maart 2021 naar verwachting ondertekend. Daarnaast resteren uit te geven bedrijfskavels op het achtergelegen terrein aan de zijde van S/Park. Uitgangspunt in de grondexploitatie is dat deze in drie jaar vanaf 2020, nadat er meer duidelijkheid is over de ontsluitingsstructuur, worden uitgegeven.Op het terrein is nog een bewoonde dienstwoning en achtergelegen bedrijfskavel, verkoop hiervan wordt voorzien in het laatste jaar van de GREX 2022. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Er wordt met veel betrokken partijen samengewerkt. Dit gebeurt in verschillende verbanden, (o.a. overleg met Gasfabriek/1618 Vastgoed, overleg Zonnepark, overleg Poort van Deventer, en overleg met tijdelijke huurders van braakliggende terreinen). De beeldvorming en uitstraling van de campus gasfabriek zijn nog alom positief. | |||
Overige informatie | |||
De vergunningverlening van de huidige activiteiten van de Gasfabriek is afgerond. In samenwerking met beleid (RO en Economie) is een voorstel gehonoreerd om in het bestemmingsplan Stad en Dorpen een goede definitie van de bestemming “Campus Gasfabriek” op te nemen, met als doel: een goed hanteerbaar toetsingskader voor de verdere invulling van het terrein. |
Stadsentree (Teugseweg)
Stadsentree (Teugseweg)
Projectnaam | Poort van Deventer - Stadsentree (Teugseweg) | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 26 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
In de structuurvisie stadsassen is vastgelegd dat deze locatie kansen biedt voor “Waardevast ondernemen en Slimme mobiliteit”. De Stadsentree omvat gronden van meerdere eigenaren. De grootste grondeigenaar is de gemeente. Postillion is eigenaar van de gronden onder het hotel alsmede de gehele parkeerplaats en een ruime groenstrook. Daarnaast is een te ontwikkelen kleiner perceel in eigendom van Explorius Vastgoedontwikkeling. Ook McDonalds maakt deel uit van het plangebied. Explorius heeft in 2015 een initiatief met werktitel ‘Deventer Experience’ genomen voor het ontwikkelen van een groot deel van de Stadsentree. Het initiatief voorziet in de ontwikkeling van diverse nieuwe functies, waaronder enkele restaurants en voldoet aan de uitgangspunten van de Structuurvisie Stadsassen. Tussen de gemeente en Explorius is een intentieovereenkomst gesloten waarin afgesproken is dit initiatief op haalbaarheid te onderzoeken en verder uit te werken. Daarin is ook opgenomen dat de gemeentelijke gronden kunnen worden ingebracht in de particuliere ontwikkeling. | |||
Besluitvorming | |||
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Explorius heeft in afstemming met de gemeente de integrale ontwikkeling onderzocht op haalbaarheid. Bij de haalbaarheid van het plan worden verkeerskundig grote vraagtekens gezet. Met name de aansluiting van de Teugseweg op de Zutphenseweg is problematisch. Meer belasting door nieuwe functies in de Stadsentree kan dit kruispunt niet aan. De diverse verkeerskundige varianten die zijn aangedragen en onderzocht leiden niet tot een goede oplossing. Nader onderzoek naar de gewenste verkeersstructuur van de Poort van Deventer is nodig om de bereikbaarheid van de Poort – en daarmee de gehele stad te kunnen faciliteren. Het gaat dan niet alleen om oplossingen voor de kruising, maar ook om aanvullende maatregelen (zowel infrastructureel als binnen mobiliteitsgedrag) om de verkeersstructuur voor de gehele stad te optimaliseren. Dit traject is inmiddels gestart. De Stadsentree kan niet verder worden uitgewerkt in een ontwikkelingsperspectief zolang er geen zicht is op een goede oplossing van het knelpunt in de verkeersontsluiting. Om die reden is in overleg met Explorius de intentieovereenkomst beëindigd. Na het beëindigen van de samenwerking met Explorius wordt gezocht naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Dat gaat in samenwerking met alle eigenaren en gebruikers van het gebied. Daarbij wordt eveneens onderzoek verricht naar de grenzen van het te ontwikkelen gebied. Ook de locatie van het huidige tankstation (nu BP) wordt daarin meegewogen. Een bijzondere situatie geldt voor de inrichting van een carpoolplaats. Door de gewijzigde aansluiting tussen N346 en A1 is de oude carpoolplaats inmiddels opgeheven. De nieuwe carpoolplaats was geprojecteerd op de grond van het Postillion. Maar met Postillion kon geen definitieve overeenstemming worden bereikt over de inrichting en de kwaliteit van deze carpoolplaats. Afgesproken is dit thema mee te nemen bij het onderzoek naar een mogelijk alternatieve opzet van de gebiedsontwikkeling. De realisatie is afhankelijk van de bijdrage van de provincie Gelderland. Het betreft middelen die Gelderland ter beschikking worden gesteld ter compensatie van het opheffen van de bestaande carpoolplaats. Vooralsnog zijn de gelden nog gereserveerd door Gelderland, maar dit zorgt wel voor enige tijdsdruk op de realisatie. In het gebied kan ook een reclamemast worden opgericht. De gesprekken met een mogelijke exploitant zijn opgeschort in afwachting van de brede discussie over het plaatsen van windmolens langs de A1. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
In het eerste kwartaal van 2021 neemt het college een definitief besluit over het beëindigen van de medewerking aan het initiatief van Explorius. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Hoewel de gemeentelijke grondexploitatie Teugseweg al veel langer loopt dan de afspraken met Explorius, heeft beëindiging van de intentieovereenkomst ook consequenties voor de grondexploitatie Teugseweg. Afhankelijk van de voortgang en de resultaten van het verkeersonderzoek wordt een keuze gemaakt of de grondexploitatie in gewijzigde vorm wordt doorgezet of wordt afgesloten. Daarbij wordt ook het aanbod van Explorius de grondpositie over te nemen in betrokken. Indien de grondexploitatie Teugseweg, onderdeel van het Cluster Stadsentree, wordt afgesloten dient de boekwaarde te worden afgeboekt. Deze bedraagt op 1-1-2021 € 636.000. Met het afsluiten vallen ook middelen uit de aangelegde verliesvoorziening (€ 247.000) en het aangehouden weerstandvermogen (€ 375.000) vrij. Bij de besluitvorming in het kader van de zomeractualisatie wordt duidelijk gemaakt wat dit betekent. De grondexploitatie wordt altijd vertrouwelijk vastgesteld door de raad. Deze kwartaalrapportage is openbaar doordat het integraal onderdeel uitmaakt van de P&C documenten en hetgeldvandeventer.nl. Daardoor is er bij deze rapportage een restrictie in het detailniveau van de informatie. Voor de raad is de actuele vertrouwelijke grondexploitatie te raadplegen via de vertrouwelijke bijlages van de paragraaf grondbeleid. | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Ten opzichte van de zomeractualisatie 2020 is het planresultaat met € 80.000 afgenomen. Dit houdt met name verband met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een carpoolplaats. Deze werkzaamheden worden ten laste gebracht van de door de provincie Gelderland toegezegde bijdrage. In de huidige situatie kan daar evenwel nog niet mee worden gerekend. Indien de carpoolplaats alsnog wordt gerealiseerd zullen ook deze kosten opnieuw daarbij worden betrokken. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Zie hierboven. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Het netto risicoprofiel is verhoogd van € 375.000 naar € 425.000, verband houdend met de grotere onzekerheden over het voortzetten van de grondexploitatie. Nadere toelichting: In de risicodatabase zijn de volgende risico’s opgenomen: - Niet volledig kunnen verhalen kosten infra (€0,3 miljoen, kans van optreden 50%); Per saldo wordt er een beroep gedaan op het specifiek weerstandsvermogen van € 0,425 miljoen. In de grondexploitatie is beperkt ruimte (€ 350.000) voor een bijdrage aan bovenplanse infrastructuur. Er is een risico opgenomen dat een hogere bijdrage noodzakelijk is. De planvorming verloopt langzamer dan eerder gedacht. De ruimtelijke kaders kunnen pas worden voorgelegd aan de raad gelijktijdig (of nadat) ook een voorstel over de ontsluitingsstructuur aan de raad is voorgelegd. Beëindiging van de grondexploitatie zonder ontwikkeling of verkoop van de gronden is niet als risico opgenomen. De omvang van het risicoprofiel is, tezamen met de aangehouden verliesvoorziening, toereikend de boekwaarde af te waarderen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking totaalplanning? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Met alle partijen wordt gesproken. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
S/Park
S/Park
Projectnaam | Poort van Deventer - S/Park | ||
Portefeuillehouder | T. Walder | ||
Rapportagedatum | 1 januari 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Positionering: S/park is een ecosysteem van industrie, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten op het gebied van hoog-reactieve/veeleisende chemie en technologie (o.a. veilige ontwikkeling, productie, verwerking en transport). Door deze specifieke positionering onderscheidt het S/park zich van bestaande (inter)nationale chemie campussen. Propositie: Bedrijven, kennisinstellingen, ondernemers, investeerders en studenten krijgen tegen commercieel aantrekkelijke prijzen toegang tot een ecosysteem dat o.a. bestaat uit een kennis- en bedrijvennetwerk, R&D-faciliteiten, testvoorzieningen, een incubator, educatie/trainings- en algemene voorzieningen. Op het S/park kunnen zij samen nieuwe kennis, competenties, toepassingen en producten ontwikkelen, processen opschalen en optimaliseren, en nieuw talent onderwijzen en trainen. Ambitie: De Initiatiefnemers hebben de scherpe ambitie gesteld om een ecosysteem te creëren dat met voldoende kritische massa wereldwijde impact kan behalen met chemische en procestechnologische innovaties. Vertaald in cijfers ziet deze ambitie er als volgt uit: S/park begint met 315 fte, om binnen zeven jaar een totaal van 600 fte te bereiken (inclusief R&D medewerkers van Nouryon, exclusief 50 gebruikers gerelateerd aan educatie). | |||
Besluitvorming | |||
Samenwerkingsovereenkomst Deventer Open Innovatie Centrum (DOIC) 2017-01524 | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
De eerste termijn van het project liep af op 31 december 2020. Op deze datum worden, zoals in het contract (SOK) bepaald, de indicatoren ‘nieuw fte's” en ”omzet’ geïnventariseerd. Beide indicatoren blijven ver achter bij de verwachting. Daarom heeft het college in januari een voorstel aan de raad voorgelegd om de een “no go”uit te spreken voor de tweede fase van de SOK. Verder stelt het college voor om wel een verkenning te doen naar de mogelijkheden van een plan B. Immers de locatie is nog steeds kansrijk voor een ontwikkeling met hoogwaardige werkgelegenheid. Op 1 maart was het raadsvoorstel in behandeling in de raad, met als beoogde datum voor besluitvorming 17 maart. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Zie hiervoor projectbeschrijving. Ten aanzien van de aanwezige bodemverontreiniging is er in de SOK bepaald dat de verantwoordelijkheid hiervoor blijft bij Nouryon. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
De gemeente beschikt over een reserve waaruit de canon erfpacht de eerste zeven jaar wordt betaald. Dit omdat de afspraak in de SOK is gemaakt dat S\park niet zal worden belast met erfpacht voor deze eerste 7 jaar. Op basis van dit punt liggen de financiën op “koers”. Dit aspect staat op rood omdat de financiële resultaten van S/Park achter zijn gebleven bij de prognoses uit het businessplan. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Ja | ||
De hoeveelheid investeringen in S/Park door de BV (waarin HMO en Nouryon participeren) is achtergebleven bij de prognoses uit het businessplan. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
nvt | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
In het weerstandsvermogen van de gemeente wordt rekening gehouden met twee risico’s: - S/Park wordt geen succes en partijen beëindigen de samenwerking na 7 jaar. In dat geval lijkt doorexploiteren middels erfpacht ook geen optie en kan de gemeente de grond zelf op een alternatieve manier gaan ontwikkelen en/of verkopen. Een verkenning van dit scenario laat zien dat de grond dan een herontwikkelingswaarde van ca. €3,5 miljoen vertegenwoordigt. Dat zou leiden tot een afwaardering van €4 mln (de gemeente heeft immers al €7,5 miljoen geïnvesteerd). De kans dat zich een dergelijk scenario voordoet, is voorzichtigheidshalve bepaald op 20%. Het netto risico waarvoor weerstandvermogen moet worden aangehouden bedraagt derhalve €800.000, -; De hoeveelheid vestigingen van bedrijven is lager dan gedacht. Daarmee ligt een “no go” voor de hand, zoals dat in de samenwerkingsovereenkomst is opgenomen. Bij een "no go” vervallen deze risico's. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De raad heeft een voorstel tot beëindiging van de SOK en het verkennen van een vervolg voor het creeren van hoogwaardige werkgelegenheid, in procedure. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Verkeersinfrastructuur
Verkeersinfrastructuur
Projectnaam | Poort van Deventer - Verkeersinfrastructuur | ||
Portefeuillehouder | F. Rorink | ||
Rapportagedatum | 1 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit en er zijn dan files. Toename van verkeer betekent hier toename van files. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit op de kruising zelf. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk. De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat verkeerskundige knelpunten oplossen en Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. De raad heeft in de begroting 2021 middelen ter beschikking gesteld om verkeerskundige maatregelen te onderzoeken die de druk van dit kruispunt in de spits kunnen verminderen. Vooralsnog gaat het om onderzoek om te bezien welke maatregelen effectief zijn en wat deze kosten. De raad beslist in een later stadium of er ook middelen ter beschikking worden gesteld om deze maatregelen uit te voeren. | |||
Besluitvorming | |||
Begroting 2021 | |||
Projectfase | Initiatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Royal Haskoning DHV doet in het rapport “Slimme en schone mobiliteit in de Poort van Deventer” (2019) een achttal aanbevelingen voor maatregelen om de bereikbaarheid van de Poort van Deventer te verbeteren. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Financiën | Op koers | ||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Afwijking totaalplanning? | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Het project zit nog in de fase dat er onderzoek gedaan wordt naar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen op de verkeersintensiteiten en de flexibiliteit van het verkeerssysteem. Daarna wordt er gekeken naar kosten van de maatregel en naar het draagvlak bij de bedrijven en parkmanagement. | |||
Overige informatie |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | C. Verhaar | ||
Rapportagedatum | 12 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
De gemeente Deventer heeft het landelijk Klimaatakkoord en haar eigen doelstellingen uit de omgevingsvisie vertaald in het Energieplan Deventer en nader uitgewerkt in de transitievisie warmte. Een belangrijk onderdeel van het Energieplan is het realiseren van 10.000 aardgasvrije woningen in 2030. Sinds 2017 wordt hier met de strategische partners in de stad (corporaties en netwerkbedrijf Enexis) invulling aan gegeven op basis van de uitvoeringsagenda FBW: Fossielvrij en Betaalbaar Wonen. Onderdeel van de Uitvoeringsagenda is het in uitvoering brengen van kansrijke projecten. Het verduurzamen van de wijk Zandweerd is hierbij aangewezen als potentieel kansrijk project omdat – naast de nieuwbouw in de Tuinen van Zandweerd – nu veel renovatieprojecten door de corporaties worden gestart en ten noorden van de wijk een duurzame warmtebron in de vorm van de RWZI aanwezig is. Dit projectplan betreft de realisatie van de eerste fase van het warmtenet, dit vormt een belangrijk onderdeel om de wijk aardgasvrij te maken. Uitgangspunt is dat gestart wordt met de aansluiting van de nieuwbouw en energetische gerenoveerde huurwoningen (Rembrandkade e.o.). In de vervolgfasen kunnen ook de woningen van de corporaties Rentree en Ieder1 worden aangesloten op SWZ. Raakvlakken 1. Ontwikkeling Tuinen van Zandweerd 2. Wijkaanpak Aardgasvrij Zandweerd 3. Fossielvrij en Betaalbaar Wonen (programma, geen groot project) | |||
Besluitvorming | |||
In het raadsbesluit van 7 oktober 2020 is opgenomen dat tijdens de projectuitvoering de Raad op drie belangrijke momenten gevraagd wordt een besluit te nemen bij tussentijdse beslismomenten. Deze beslismomenten vormen belangrijke stappen in het project en maken ook onderdeel uit van de besluitvorming (zie voor verdere uitwerking van de beslispunten hoofdstuk 9): 1. Het moment waarop besloten wordt om - na realisatie van het Slim Warmtenet Zandweerd voor de nieuwbouw fase 1a - aan te vangen met het realiseren en daarmee aansluiten van het Slim Warmtenet Zandweerd op de bestaande bouw in Zandweerd Noord- fase 1b; 2. Het moment waarop met Enpuls BV afspraken zijn geconcretiseerd en tot overname door Enpuls BV van het Slim Warmtenet moet worden besloten (verwacht binnen 1-3 jaar); 3. Het moment waarbij met corporaties en particulieren afspraken zijn gemaakt over de aansluiting van hun woningen in de vervolgfasen. Dit betreft de besluitvorming voor fase 2 (verwacht tussen 1-4 jaar). | |||
Projectfase | Voorbereidingsfase | ||
Stand van zaken | |||
Q4 2020: Alle overeenkomsten met de partners zijn getekend: Binnen de projectorganisatie is een kernteam financieel ingericht waarin, naast de planeconoom, ook Concern Control zitting heeft. De businesscase en alle financiele beschikkingen die in dit project van toepassing zijn, zijn daarin samengebracht. In het kader van de subsidiebeschikking van de Provincie Overijssel is een collegebesluit voorbereid en genomen waarin het college, na heroverweging, heeft besloten geen aansluitplicht op het Slim Warmtenet voor de woningen in de Tuinen van Zandweerd in te stellen. Q1 2021: Rondom de kaveluitgifte voor de TvZ is de verkoop van het Slim Warmtenet meegenomen. Dit leidde tot de volgende acties: - Grote centrale bewonersavond voor bestaande bouw tbv ophalen van input bij de selectie van de Warmteleverancier. De gunningsleidraad voor de Warmteleverancier is 19 maart 2021 gepubliceerd. De gunningsleidraad heeft voor een verdere uitwerking van het SWZ naar fase 1 en fase 2 gezorgd: Op 26 maart heeft de eerste schouw met de drie inschrijvende warmteleveranciers plaatsgevonden Er is een nieuwe werkgroep aangesteld om te beoordelen of en in hoeverre de gemeente een separaat warmtebedrijf in het leven moet roepen voor de exploitatiefase van het warmtenet. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Het project wordt uitgevoerd binnen de scope zoals in het projectplan is omschreven ten aanzien van de doorlooptijden. Op basis van een verdere uitwerking van het technisch concept in de bestaande bouw wordt voorgesteld om fase 1 te herordenenen: huurwoningen uit fase 2 worden naar voren gehaald in fase 2 in ruil voor particiculiere woningen die van fase 1 naar fase 2 gaan: dit geeft én meer tijd voor een zorgvuldig wervingsproces naar particuliere woningeneigenaren én biedt de corporaties de mogelijkheid hun complexen eerder aan te sluiten. Deze verschuiving met nieuwe woningaantallen levert minder risico’s op. Een en ander zal in een apart collegebesluit worden bekrachtigd. Ten aanzien van Financien, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkent. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van de selectie van de warmteleverancier. Dit zal ge-effectueerd worden in het volgende kwartaal (Q2-2021) waarbij zowel businesscase als Risman-analyse worden ge-update. Gedurende het tweede kwartaal van 2021 verwachten wij hiermee mogelijke bijsturing verder te kunnen concretiseren op het gebied van financien, risico’s en planning. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | ||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Geen afwijkingen. De proceskosten lopen op (ureninzet en externe advisering). Enerzijds veroorzaakt door veel leergeld binnen de organisatie. Anderzijds veroorzaakt door veel kosten rondom juridica (samenwerking Enpuls) en technische ontwerpuitwerking. We hebben best forse inzet nodig van DWA (projectondersteuning) en AKD (juridische ondersteuning). Een deel van deze kosten zullen aanvullend worden gedekt vanuit de Elena subsidie. Ook zal gekeken worden in het tweede kwartaal naar mogelijke dekking van proceskosten door Empuls. Medio 2020 is door de Provincie en het Regionaal Investeringsfonds Warmtenet (RIW) een subsidie beschikbaar gesteld voor de fysieke realisatie van SWZ fase 1. De subsidie bedraagt 1,7 mln, waarvan € 1,0 mln. beschikbaar is gesteld door het RIW en 0,7 mln door de Provincie. De gelden komen vrij te bersteding in 2021, wanneer de fysieke realisatie gepland staat van het warmtenet. Per heden is een voorschot ontvangen op de subsidie van € 200.000. Op grond van de subsidiebeschikking van Provincie Overijssel is aan de drie beschikkingseisen voldaan waardoor ook de resterende bedragen aan de gemeente zullen worden overgedaan. De drie voorwaarden waaraan nu is voldaan zijn: | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Geen afwijkingen. Geen afwijkingen. Zie hierboven | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Geen afwijkingen. Zie hierboven | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Risico’s: In aanvulling op het risicobeheersplan (zie bijlage) wordt het risico ‘realisatie warmtepompcentrales in de bestaande bouw’ concreet aangevuld op risiconummer 9 uit het risicobeheersplan. De omvang en plaatsing van de warmtepompcentrale vraagt (1) een zorgvuldig proces met de buurt, (2) aandacht voor het tot complexe vergunningtraject vanuit fijnstof (3) aandacht en druk op de planning rondom de eerste aan te sluiten woningen, en (4) aandacht voor het selecteren van de juiste warmteleverancier die meedenk ik dit plaatsingsproces. Dit betreft een nadere explicitering van risiconummer 9 uit het risicobeheersplan en zal un Q2 in de risman-analyse worden verwerkt. Het risico rondom het realiseren van de juiste bronuitkoppeling bij de RWZI, die ook op tijd wordt gerealiseerd en operationeel is, ge-explciteerd ten opzichte van het reeds opgenomen risico nummer 12 en 13 uit het risicobeheersplan. Het waterschap en rijkswaterschap stellen aanvullende voorwaarden aan de inpassing van de bronuitkoppeling op de RWZI die mogelijk kostenverhogend kunnen werken. Vanuit de aannemer NTP worden momenteel meerkosten doorberekend ten gevolge van extreem stijgende materiaalprijzen op de wereldmarkt. (Corona en wereldwijde productieproblemen). Een deel van deze kosten is contractueel te borgen maar de prijsontwikkeling kan een risico vormen voor de aanbesteding van de Warmteleverancier. Dit risico is gerelateerd aan nummer 9 en 13 uit de Rismananalyse. Kansen: De volgende kansen zijn reeds geïdentificeerd: In het eerste kwartaal is een subisidiestratgie opgesteld. In afstemming met het project de Proeftuinen van Zandweerd, zal deze vervolg gaan krijgen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Behoeft aandacht | ||
Planning: de beoogde planning van realisatie en ontwikkeling van de woningen in de Tuinen van Zandweerd is snel en voortvarend ter hand genomen. In relatie tot aanbesteden van de Warmteleverancier ontstaat er mogelijk een planningsissue waardoor warmte niet op tijd door de warmteleverancier aan de eerste woningen geleverd kan worden. Hiervoor worden nu voorbereidende werkzaamheden getroffen om in dat geval een tijdelijke energievoorziening voor de woningen die eerder in gebruik zijn dan dat het warmtenet operationeel is, te leveren. Een tweede planningissue doet zich voor rondom plaatsing warmtepompcentrales in de bestaande wijk. Een goed inpassingsproces vereist veel tijd vanuit draagvlak creeeren, vergunningentraject etc. In het eerste kwartaaal is daarom een planning uitgewerkt om op basis van een aantal scenario’s de verschillende routes die mogelijk zijn verder uit te werken. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Start aanbesteding warmteleverancier is verschoven van eind december 2020 verschoven naar half januari 2021. (van voor de Kerstvakantie naar erna) Kritisch punt is de tijdige warmtelevering aan de nieuwbouw woningen van de Tuinen van Zandweerd (31-12-2020) en tijdige warmtelevering aan de huurwoningen van St Eigen Bouw en Wbieder1 (per 1 oktober 2022). Voor de levering van tijdige warmte aan de TvZ is voorzien door middel van tijdelijke warmtepompen. Voor de levering van de warmte aande huurwoningen zal verschuiving in de planning plaatsvinden naar eind 2020. Dat geeft de warmteleverancier ook meer tijd en ruimte voor de voorbereidende werkzaamheden. Fase 1 en fase 2 zijn concreet vormgegeven. Hierin is een faseverschuiving toegepast ten gevolge van het meest geschikte scenario. Voor deze faseverschuiving wordt een collegebesluit voorbereidt. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Samen met de buurt is een buurtplan opgestel ‘aardgasvrij Harderwijk’. Dit is een aanpalend project aan het SWZ fase 1 maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerk in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan wat voor de wijk Zandweerd wordt opgesteld. In maart/april zal een een daartoe aangestelde strategisch comminicatieadviseur de aanpak versterken zodat communicatie en betrokkenheid nog meer kan worden vormgegeven. Lopende activiteiten communicatie vanuit SWZ fase 1, ondanks Corona beperkingen: Bestaande bouw: | |||
Overige informatie | |||
nvt |
Toegang Sociaal domein
Meer informatie
Inleiding
Inleiding
Het verbindend kader sociaal domein is een ambitiedocument dat overzicht, planning en proces biedt voor de stappen die we samen met uw raad en maatschappelijke partners de komende jaren gaan zetten in het sociaal domein om de transformatie succesvol te maken. Na de transitiefase (implementatie wettelijke taken in het sociale domein vanaf 1 januari 2015), zetten we onze energie verder in op de transformatie:
Het is nodig om steeds te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. |
---|
Verkenning
Verkenning
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Verkenning organisatie sociale teams | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 26 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
De vijf samenwerkingspartners (De Kern, MEE, Raster, Solis en de gemeente) hebben zich gezamenlijk ingezet voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de sociale teams. Daarbij wordt ook al enige tijd gezocht naar de beste vorm voor de organisatie van de sociale teams. Gezocht is naar een vorm waarbij de sociale teams een zelfstandige organisatie vormen en de continuïteit voor inwoners en personeel is geborgd. Opdracht is om, na afweging van varianten, te komen tot een organisatie- en financieringsvorm voor sociale teams die voldoet aan de inhoudelijke doelstellingen, efficiënt en rechtmatig is. Een organisatie- en financieringsvorm die bovendien ook breder toepasbaar is en geschikt is voor de organisatie van andere gemeentelijke toegangen. In januari 2020 heeft het college de keus gemaakt om de sociale teams te ontvlechten in een toegangsgedeelte en een preventiegedeelte. Deze ontvlechting is per 1 januari 2021 een feit. | |||
Besluitvorming | |||
Recente relevante Raadsmededelingen: | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 2 bevindt zich in de realisatiefase. Er is een rapportage verkenning organisatie sociale teams opgesteld op basis van een breed gedragen analyse van de huidige sociale teams in Deventer en bevindingen bij een aantal andere gemeenten. Op basis van deze rapportage heeft het college zijn voorkeur uitgesproken voor de variant waarbij de toegang van de Wmo bij de gemeente en de preventie bij externe partijen wordt belegd. Door scheiding aan te brengen tussen toegang en preventie zet je in op professionaliteit van de partijen. Deze voorkeursvariant is voor wensen en bedenkingen voorgelegd aan de raad en voor advies bij de ASDD. Het college heeft in januari 2020 besloten om de sociale teams daadwerkelijk te gaan splitsen. Er is een procesplan Ontvlechting en projectnotitie Inbedding toegang opgesteld. Deze plannen worden nu uitgevoerd. De definities en het definitief ontwerp worden de komende maanden uitgewerkt. De implementatie heeft op 1 januari 2021 plaatsgevonden. De portefeuillehouder informeert de raad frequent over de stand van zaken. Aan het eind van de eerste helft 2021 zal externe communicatie plaatsvinden. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Het procesplan Ontvlechting is afgerond. Toegang Wmo is gepositioneerd binnen de gemeentelijke organisatie bij Publiekscontacten Zorg. | |||
Financiën | Op koers | ||
Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie structureel budgettair neutraal is. Daarbij is wel aangegeven dat het risico bestaat op eenmalige frictiekosten. Op basis van de besluitvorming over de ontvlechting en de uitgewerkte projectnotitie is voor deze eenmalige kosten formeel budget geregeld via de tweede kwartaalrapportage 2020 cq de begroting 2021. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Om het deelproject te realiseren moesten voldoende medewerkers zowel de toegang als de preventie kant bemensen. Intussen is de ontvlechting gerealiseerd en is zo’n 21 fte bij team toegang geland en is er zo’n 21 fte beschikbaar voor preventie. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
Implementatie van de ontvlechting en inbedding van de toegang moeten 1 januari 2021 geïmplementeerd zijn. De inbedding is gerealiseerd. Vanwege de coronamaatregelen is de ontvlechting eind eerste kwartaal 2021 gerealiseerd. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De verschillende fasen in het onderzoek worden intern afgestemd met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever. Daarnaast vindt afstemming plaats via het bestuurlijk overleg met de partners Sociale Teams. Tevens wordt de raad bijgepraat aan de hand van sociaal actueel en raadstafels. Aan het eind van de 1e helft 2021 wordt extern gecommuniceerd over de nieuwe manier van werken. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Transformatieopgave
Transformatieopgave
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Transformatieopgave/Toegang | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 26 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
Voor de realisatie van het thema Toegang (“1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon”) hebben we te maken met de volgende gemeentelijke loketten:
Toegang vanuit de inwoner gezien is: waar kan ik terecht met mijn vraag of zorgen? Hoe kan ik zaken regelen (ondersteuning, hulp, geld) of zelf regelen via buurthulp of vrijwilligers? Zoals hierboven aangegeven zijn er diverse plekken waar bewoners terecht kunnen en waar wordt bepaald of een inwoner recht heeft op voorzieningen/hulp/ (financiële) ondersteuning. Daarnaast hebben we op het gebied van jeugdzorg ook nog te maken met de toegang via de huisarts, medisch specialist en jeugdarts en Gecertificeerde Instellingen. Het organiseren van de toegang wordt in de aanbestedingswetgeving beschouwd als een overheidsopdracht waarbij zich het vraagstuk voordoet of op dit moment de toegang wel rechtmatig georganiseerd is. We geven thans aan een aantal gerichte partners in de stad subsidie om tot de organisatie van de toegang voor jeugdhulp (Team Toegang Jeugd), Wmo (sociale teams) te komen. We zitten in de verkenningsfase en er zijn 3 deelprojecten gestart:
| |||
Besluitvorming | |||
Als kader waarbinnen de transformatieopgave van de Toegang plaatsvindt is in december 2018 door het college het Verbindend Kader Sociaal Domein vastgesteld. Het Verbindend Kader Sociaal Domein is vervolgens met de raad in een aantal raadstafels besproken en is in het voorjaar 2019 voor kennisgeving aangenomen door de raad als routekaart voor het sociale domein. De planning van de (beleids)stukken in het sociaal domein wordt steeds geactualiseerd en bij de kwartaalrapportages aangeboden aan de raad. Deelproject 1: De kern van de procesaanpak zit in het organiseren van de menselijke maat, de inwoner aan zet. Inwoners doen namelijk van alles zelf en voor en met elkaar: ontmoeting, vereniging, een-op-een betrokkenheid. Vraag is hoe we dit als gemeente en partners verder kunnen faciliteren? En hoe sluit je aan bij deze initiatieven om mogelijke problemen vroeg te signaleren en te voorkomen? De interactie tussen gemeente en partner is een cruciale factor bij de stap van transitie naar transformatie. Inspelen op de veranderende samenleving is daarbij het uitgangspunt. Ook zullen we scherp monitoren aan welke knoppen we kunnen draaien om kosten en baten in evenwicht te brengen. Daarbij organiseren wij de verbinding tussen de vele partners die bij het transformatieproces betrokken zijn. Dat vraagt integraal denken. In de aanpak gaan we op zoek naar businesscases die concrete handvatten bieden om inzicht te geven in consequenties van keuzes. Ook gaan we op zoek naar goede ervaringen elders in het land en gaan we in gesprek met partners welke bijdragen zij kunnen leveren. Soms is dit concreet en soms is het uitproberen. We werken vanuit een procesaanpak waarmee het college in december 2019 heeft ingestemd en waar uitvoering aan wordt gegeven. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 1 bevindt zich in de verkenningsfase. Vanuit de procesaanpak werken we aan de transformatieopgave (waarvan toegang onderdeel uitmaakt) en richten op de volgende acties: Actie 1: Focus in Wijken Actie 2: Preventie Actie 3: Goede voorzieningen in de buurt Actie 4: Regie | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
De verkenningsfase van deelproject 1 loopt volgens planning. | |||
Financiën | Op koers | ||
Voor de procesaanpak Transformatie sociaal domein (waarvan Toegang onderdeel uitmaakt) zijn middelen opgenomen in de begroting. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Het belangrijkste risico in deze fase is dat er geen draagvlak is bij partners om met de transformatie aan de slag te gaan. De transformatie biedt daarentegen veel kansen om nog beter in te kunnen spelen op de veranderende samenleving. En met de procesaanpak creeren we een proces waarin we samen met partners gaan optrekken en concrete activiteiten gaan ontplooien. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
De acties die we uitvoeren in de Transformatie sociaal domein (oa Toegang) nemen we op in de tijdsbalk die onderdeel vormt van het Verbindend Kader Sociaal Domein. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
n.v.t. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Communicatie en het betrekken van de samenleving maken onderdeel uit van het procesplan. | |||
Overige informatie | |||
n.v.t. |
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Doorontwikkeling team toegang Jeugd
Projectnaam | Toegang Sociaal domein - Doorontwikkeling team Toegang Jeugd | ||
Portefeuillehouder | College van B&W | ||
Rapportagedatum | 26 maart 2021 | ||
Basisinformatie Project | |||
De gemeente Deventer heeft in samenwerking met maatschappelijke partners uit de gemeente de toegang tot jeugdhulp belegd bij Team Toegang Jeugd (voorheen Team Gezinscoaches). De samenwerking tussen de gemeente en de samenwerkende partijen is geformaliseerd door middel van subsidies. Door medewerkers met verschillende achtergronden/vakgebieden samen te voegen, is een toegang met brede expertise op het gebied van jeugdigen ontstaan. Echter, nu bijna 6 jaar later is er een juridische noodzaak en inhoudelijke wens (en kans) om de toegang door te ontwikkelen. Enerzijds gaat het hier, net als bij de sociale teams, om de rechtmatigheid van de gemeentelijke subsidie die wordt gebruikt om wettelijke taken in de toegang te organiseren. Anderzijds gaat het om inhoudelijke aandachtspunten c.q. doorontwikkelpunten: moederorganisaties zijn meer op afstand komen te staan en werkgever-werknemersrelatie is praktisch en gevoelsmatig veranderd. De grondslag waarop de toegang in 2015 is georganiseerd, heeft zijn inhoudelijke betekenis verloren. Een duidelijk verschil met deelproject 2 (sociale teams) is dat het in dit deelproject niet gaat over het opnieuw inrichten van taken. Bij jeugd bestaat reeds een scheiding tussen toegangs- en preventietaken. | |||
Besluitvorming | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Deelproject 3 bevindt zich in de definitiefase. Het plan van aanpak voor het onderzoek naar rechtmatigheid (opdracht 1) en inhoudelijke doorontwikkeling (opdracht 2) is op 9 februari 2021 vastgesteld in het college. Tevens is de raad geïnformeerd met een raadsmededeling. De projectleiders zijn gestart met de uitvoering van beide opdrachten. Het resultaat van deelopdracht 1 (in juni) is een ‘procesplan inbedding toegang', waarin de financiële en organisatorische aspecten van het in dienst nemen van de Toegangsmedewerkers Jeugd en Jeugdhulpverleners Onderwijs wordt beschreven. Hierbij wordt aangegeven of en hoe aan zowel het financiële uitgangspunt (indienstname is budgetneutraal), als aan de in paragraaf 1.3 van het plan van aanpak genoemde inhoudelijke uitgangspunten wordt voldaan. Ook worden de kosten voor het vervolgproces beschreven. Daarnaast wordt in een korte projectnotitie de toets op rechtmatigheid van de functies Jeugdconsulenten en Gesp’ers beschreven. Het resultaat van deelopdracht 2 is een evaluatie waarin bevindingen en aanbevelingen voor een inhoudelijke doorontwikkeling worden beschreven. | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Op 9 februari is het plan van aanpak voor de uitvoering van beide opdrachten, inclusief dekking van kosten vastgesteld in het college. De projectleiders zijn gestart. | |||
Financiën | Op koers | ||
Op 9 februari is het plan van aanpak voor de uitvoering van beide opdrachten, inclusief dekking van kosten vastgesteld in het college. Uitgangspunt is dat het in dienst nemen van medewerkers budgetneutraal is. In het procesplan inbedding Toegang wordt aangegeven of en hoe aan zowel dit financiële uitgangspunt als ook aan de in het plan van aanpak genoemde inhoudelijke uitgangspunten wordt voldaan. | |||
Afwijking begroting? | |||
nvt | |||
Afwijking investering? | |||
nvt | |||
Afwijking exploitatie? | |||
nvt | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
Er bestaat een risico dat medewerkers bij hun moederorganisatie willen blijven werken en niet over willen naar de gemeente. Deze signalen zijn er echter nog niet. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Op koers | ||
In juni volgt een terugkoppeling met het resultaat van deelopdracht 1 en 2. Doel is om inbedding van Team Toegang Jeugd per 1 januari 2022 gerealiseerd te hebben. Het tijdspad is ambitieus, maar lijkt tot nu toe haalbaar. | |||
Afwijking totaalplanning? | Nee | ||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Op verschillende momenten in het project vindt afstemming plaats met ambtelijk en bestuurlijk opdrachtgever, uitvoerend medewerkers en hun moederorganisaties, teammanager toegang en interne vakspecialisten op het gebied van HR, huisvesting/faciliteit, ICT, communicatie en financiën. De raad zal op nader te bepalen momenten worden bijgepraat. | |||
Overige informatie |