Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Dit verbindend kader vormt een perspectief op de opgaven in het sociaal domein voor de komende jaren. Het is een inleidend kader op de beleidsstukken die u de komende periode krijgt voorgelegd. En aan de hand waarvan we met uw raad ambities delen voor de komende vier jaar in het sociale domein.
Onze ambities zijn groot, maar we realiseren ons ook dat niet alles tegelijk kan. Daarom zullen we samen met uw raad prioriteiten moeten stellen. Dit verbindend geeft naast ambities, overzicht en planning. Achtereenvolgens komen in dit verbindend kader aan de orde: de ambitie, strategische doelstellingen, de thema’s en de verbinding ertussen en de organisatie.
Zie bijlage - Verbindend kader Sociaal domein - actualisatie maart 2021.
Transformatieopgave
Binnen het sociaal domein blijven we onze energie inzetten op de transformatie. Het is namelijk steeds nodig om te kunnen blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door maatwerk na te streven, te werken volgens 1 plan 1 huishouden 1, het creëren van collectieve voorzieningen en datagericht te sturen. De volgende acties uit de procesaanpak zijn hieraan gekoppeld: focus in de wijken; buurthuis 2.0; regievoering; preventieplan en monitoring op de toekomst.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Doelstelling - Bieden van passende ondersteuning en begeleiding
We streven naar maatwerk, werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regievoerder, creëren collectieve voorzieningen en sturen datagericht.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Wij zorgen voor mensen die ondersteuning nodig hebben. Daartoe gaan we, in samenwerking met zorgaanbieders en andere partners, verder met de transformatie van de zorgtaken. Ons uitgangspunt is het principe van ‘ziek en zorg’ naar ‘gezond en gedrag’. We zetten daarom bijvoorbeeld in op preventie en nieuwe, meer laagdrempelige, collectieve vormen van zorg. Ook sport vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Sportakkoord | 5.1 Sportbeleid en activering | Overige afwijking | |
Voor het jaar 2021 hebben we vanuit het ministerie van VWS een subsidie van €100.000 ontvangen voor de uitvoering van het lokaal Sportakkoord. Dit op basis van onze aanvraag dat in samenwerking met diverse sportverenigingen, onderwijs en welzijn is opgesteld. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Aanvullende subsidie Sportbedrijf | 5.1 Sportbeleid en activering | Corona-effect | |
UIt de voorlopige cijfers van het Sportbedrijf over het jaar 2020 blijkt dat de extra verstrekte subsidie van €150.000 subsidie niet nodig was. In afwachting van de definitieve afrekening is dit door het Sportbedrijf op de balans als vooruitontvangen geplaatst. Vooralsnog wordt dit niet teruggevorderd, maar wordt dit meegenomen bij de definitieve subsidievaststellingen over 2020. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Business Case Sporthal Marke Zuid | 5.2 Sportaccommodaties | Herschikking | |
Uitgangspunt voor de nieuwe sporthal Marke Zuid is een vervanging van de huidige sporthal Keizerslanden (met daarbij in acht neming de huidige normen). De business case is geactualiseerd en komt uit op een totaalinvestering van €7,8 miljoen inclusief BTW (€6.453.000 exclusief BTW). Omdat in de begroting 2021 rekening was gehouden met een investering van €7,7 miljoen, betekent dit een lichte stijging van de kapitaalslasten. Daarnaast het voor het inpassen van de Deventer Scheidsrechtersvereniging een maatwerk oplossing nodig waaraan momenteel gewerkt wordt. Deze kosten worden geraamd met een bandbreedte tussen de €125.000 en €225.000 (in 2022 en 2023). Naar verwachting is de oplevering van de sporthal Marke Zuid in 2023. In het initiële voorstel (begroting 2018) was al vanaf 2020 een stelpost voor kapitaallasten beschikbaar. Voorgesteld wordt om de extra kapitaalslasten, de rente tijdens de bouw en de benodigde aanpassingen voor de scheidsrechtersvereniging te dekken uit de beschikbare stelpost. Daarnaast bestaat het risico dat op basis van nieuwe richtlijnen in de sporthal grotere sportvloeren moeten komen, waardoor een grotere hal noodzakelijk is. Het blijkt dat er op verschillende plekken in het land nog met verouderde maatvoering van sportaccommodaties en -vloeren wordt gewerkt. Het NOC-NSF werkt aan een nieuw technisch overzicht met alle actuele voorschriften voor toekomstige sportvloerafmetingen. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Bierstraat | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Overige afwijking | |
Voor de huisvesting van verschillende maatschappelijke initiatieven in de Bierstraat 52 heeft de Raad in 2020 een krediet van €970.000 beschikbaar gesteld. Bij de verdere uitwerking van de renovatie van het pand is gebleken dat asbest aanwezig is. Voorstel is de asbest gelijktijdig met de renovatie te verwijderen, omdat bij een eventuele noodzakelijke verwijdering in de toekomst de kosten aanzienlijk hoger zullen zijn. Het krediet wordt opgehoogd met €205.000 (incl. BTW). Dit wordt gedekt binnen de vastgoedbegroting van het pand. De definitieve financiële consequenties worden meegenomen bij de doorontwikkeling van het vastgoedbeleid. Deze investering doet geen afbreuk aan de reeds eerder gemaakte inhoudelijke en financiële afwegingen om de verschillende maatschappelijke initiatieven te huisvesten in de Bierstraat 52. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Huis van de Wijk | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Overige afwijking | |
Het Huis van de Wijk is enkele jaren geleden gerenoveerd in dezelfde architectonische stijl als het naastgelegen Kindcentrum. Met de huurders is afgesproken dat zij het onderhoud uitvoeren. De huidige afspraken met de huurders lopen af en moeten vernieuwd worden. De gekozen architectuur stelt dermate eisen aan het onderhoud, dat dit vanuit de actieve bewonersgroep niet goed is uit te voeren. Zij hebben de gemeente verzocht het onderhoud over te nemen. Inmiddels zijn er achterstanden in het onderhoud ontstaan die moeten worden weggewerkt. Het gaat dan om het professioneel reinigen van het gevelstucwerk en dak, buitenschilderwerk, aanbrengen dak beveiliging, herstel van gebreken en preventief onderhoud van de installaties. Voorstel is hiervoor een budget van €85.000 (inclusief BTW) beschikbaar te stellen vanuit de reserve onroerende zaken. Daarnaast wordt gekeken naar de wijze waarop de afspraken en financiële consequenties structureel opgelost kunnen worden. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Perspectief jongeren in coronatijd | 8.61 Preventie Jeugd | Corona-effect | |
De gemeente ontvangt van het Rijk een bedrag van €249.000 om Perspectief te bieden aan jongeren in corona tijd is. Het bedrag is toegevoegd aan het programma Meedoen, onderdeel preventie Jeugd. Via een tijdelijke subsidieregeling kunnen organisaties aanvragen indienen om extra activiteiten voor jongeren te organiseren. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Doorontwikkeling Schuldhulpverlening | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Corona-effect | |
Als gevolg van de corona crisis is de doorontwikkeling van Deltaview gestagneerd. Vroegsignalering is, naast dat het een wettelijke taak is geworden, nu belangrijker dan ooit in deze corona crisis. Het Rijk heeft extra stimuleringsbudgetten beschikbaar gesteld. Deventer gebruikt dit om Deltaview te doorontwikkelen en meer capaciteit in te zetten om de mensen vroegtijdig te benaderen. Dekking €237.000 vanuit de december circulaire.Verder is een onderdeel vroegsignalering Schuldsanering horend bij voortzetting en coaching van de ondernemers tijdens corona periode. Dekking van €70.000 vanuit de december circulaire beschikbaar gestelde middelen. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Vierde Steunpakket Corona | Divers | Corona-effect | |
Vanuit het rijk is het vierde steunpakket Corona bekend gemaakt. Het gaat om een totaalbedrag van €766.551. Conform de toekenningen en opdrachten vanuit het Rijk gaan we de gelden inzetten voor:- Extra begeleiding kwetsbare groepen- Bestrijden eenzaamheid ouderen- Jongerenwerk jeugd - Mentale ondersteuning jeugd- Activiteiten en ontmoeten jeugd- Maatschappelijke opvang pubers- Extra begeleiding daklozenWij willen dit in de komende periode nader uitwerken met samenwerkende partners. De gelden zijn laat bekend gemaakt, hierdoor hebben we nog geen mogelijkheid gehad om uitgewerkte plannen mee te sturen. Het uitvoeren van de plannen vergt ook extra inzet en capaciteit. Hier zal ook een gedeelte van het budget voor gebruikt worden. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Zorgconcepten | 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Herschikking | |
Voorgesteld om in de lijn met het doel van dit budget de volgende initiatieven financieel te ondersteunen:
Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Regionaal beschermd wonen | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
Door het regionaal bestuurlijk overleg beschermd wonen – maatschappelijke opvang is besloten om ruimhartiger om te gaan met plaatsingen bij aanbieders boven het aantal cliënten wat verleend is op grond van de verleende maximale subsidiabele kosten 2021. Dit ten behoeve van het terugdringen van de wachtlijsten beschermd wonen. Als gevolg daarvan is besloten het subsidieplafond beschermd- en beschut wonen 2021 op te hogen met €1 miljoen. Dit vergt een technische aanpassing van de begroting. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Lokaal: beschermd wonen en maatschappelijke opvang | 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | Autonome afwijking | |
In de vierde kwartaalrapportage 2020 hebben we eerder aangegeven dat er in de begroting 2021 abusievelijk een deel vanuit de lokale algemene middelen is opgenomen als dekking voor de regionale gefinancierde activiteiten Maatschappelijke Opvang/OGGZ. De correctie hiervan leidt tot een structurele vrijval van €500.000 naar de (algemene) middelen. Het feit het hier een correctie betreft van een onterechte toevoeging in de begroting vanuit de algemene middelen voor de regionaal gefinancierde activiteiten MO/OGGZ, leidt dit zowel regionaal als lokaal niet tot inhoudelijke wijzigingen van de prestaties. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Volume ontwikkeling WMO 2021 | 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | Autonome afwijking | |
Op basis van diverse actuele ontwikkelingen is er een financieel meerjarig overzicht en prognose opgesteld. Net als in 2019 zagen we in 2020 een verdere stabilisatie van de vraag naar WMO. Deels heeft dit in 2020 te maken met de Coronaperiode, maar we zien ook een structureel effect. Dit structurele effect nemen we op in de kaderbrief 2021. Voor 2021 willen we de eventuele corona effecten nog afwachten, maar wordt voorgesteld om wel reeds €500.000 te laten vrijvallen van de verwachte onderbesteding 2021. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | Diverse | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie
(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 84.760 | 3.858 | 88.618 | 696 | 89.314 |
Baten | 4.787 | 117 | 4.903 | -300 | 4.603 |
Saldo | -79.973 | -3.742 | -83.715 | -996 | -84.711 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Bierstraat | Lasten | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|
Business Case Sporthal Marke Zuid | Lasten | 0 | 102 | 162 | 25 | 25 |
Doorontwikkeling Schuldhulpverlening | Lasten | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huis van de Wijk | Lasten | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lokaal: beschermd wonen en maatschappelijke opvang | Lasten | -500 | -500 | -500 | -500 | -500 |
Perspectief jongeren in coronatijd | Lasten | 249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sportakkoord | Lasten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 190 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Vierde Steunpakket Corona | Lasten | 766 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Volume ontwikkeling WMO 2021 | Lasten | -500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorgconcepten | Lasten | 0 | 136 | 136 | 51 | 0 |
Totaal lasten | 696 | -248 | -188 | -410 | -461 | |
Bierstraat | Baten | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Sportakkoord | Baten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Baten | -400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | -300 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Saldo | -996 | 256 | 196 | 418 | 469 |
Reserves(bedragen x€1.000) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting in reserves | 883 | 36 | 920 | -393 | 527 |
Putting uit reserves | 2.248 | 2.820 | 5.068 | 277 | 5.345 |
Saldo | 1.365 | 2.784 | 4.148 | 670 | 4.818 |
Investeringen(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven tlv investeringen | 0 | 2.276 | 2.276 | 205 | 2.481 |
Inkomsten tgv investeringen | 0 | 113 | 113 | 34 | 148 |
Saldo | 0 | -2.162 | -2.162 | -171 | -2.333 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Begroting 2021 | 84.760 | 4.787 | -79.973 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 939 | 11 | -928 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 1.998 | 141 | -1.857 | ||
Lening GA Eagles III | 0 | -48 | -48 | ||
Lening Sportbedrijf | 12 | 12 | 0 | ||
Renovatie Polstraat 8-10 | 910 | 0 | -910 | ||
Businesscase Avior lening Sportbedrijf | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal programma | 88.619 | 4.903 | -83.716 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2021 | 883 | 2.248 | 1.365 | |
3e kwartaalrapportage 2020 | 11 | 53 | 42 | ||
4e kwartaalrapportage 2020 | 0 | 1.857 | 1.857 | ||
Lening GA Eagles III | 26 | 0 | -26 | ||
Renovatie Polstraat 8-10 | 0 | 910 | 910 | ||
Totaal programma | 920 | 5.068 | 4.148 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | 4e kwartaalrapportage 2019 | 1.443 | 90 | -1.353 | |
Investeringen Buitensport 2021 | 133 | 23 | -110 | ||
Renovatie Polstraat 8-10 | 700 | 0 | -700 | ||
Totaal programma | 2.276 | 113 | -2.163 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Kleedkamers Kon. UD, renovatie | 5.2 | Op koers | Met de vereniging is afgesproken hoe de kleedkamers verbouwd worden, waarna het in eigendom wordt overgedragen aan de vereniging. Realisatie tijdens de winterstop, tussen december 2020 en februari 2021. | |
Luchtbehandelingssysteem Fermerie | 5.2 | Behoeft aandacht | Bedrag wordt volledig overgeheveld naar 2021 | |
Renovatie Bierstraat 52 | 6.1 Samenkracht | Op koers | Project is opgestart. Projectplanning is gericht op realisatie zomer 2021. | |
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.1 | Behoeft aandacht | Renovatie is nog niet gestart. | |
Sportpark Borgele Veldverlichting veld 2 | 5.2 | |||
Veldverlichting Honk- en softbalvereniging de Eagles | 5.2 | Behoeft aandacht | In het raadsvoorstel investeringen buitensport 2021 is toegelicht dat deze investering in 2021 wordt gerealiseerd. | |
Veldverlichting training DVV GoAhead (amateurs) | 5.2 | Behoeft aandacht | In het raadsvoorstel investeringen buitensport 2021 is toegelicht dat deze investering in 2021 wordt gerealiseerd. | |
Veldverlichting trainingsveld Kon. UD | 5.2 | Behoeft aandacht | In het raadsvoorstel investeringen buitensport 2021 is toegelicht dat deze investering in 2021 wordt gerealiseerd. | |
Verlichting kunstgrasveld Pickwick Players | 5.2 | Op koers | Zoals toegelicht in de 3e kwartaalrapportage is in 2020 veldverlichting gerealiseerd op het tweede (trainings) veld van de vereniging. | |
Zandweerd vernieuwen Asfaltveld Actief/Hot wheels | 5.2 | |||